Podstawowy pakiet benefitów w firmach to prywatna opieka medyczna, karta sportowa, ubezpieczenie grupowe i premie świąteczne. Ale dziś to już za mało. W 2023 r. zadowolenie z benefitów wśród pracowników wyniosło zaledwie 61 proc. To najniższy poziom od dekady – wynika z raportu MetLife.
Ponad połowa pracowników w Wlk. Brytanii poświęciłaby inne korzyści, aby móc pracować z domu
Jest to spowodowane brakiem aktualizacji oferty dodatków oraz niedopasowaniem do aktualnych oczekiwań pracowników. Eksperci Personnel Service wybrali przykłady dodatków do pensji oferowanych w globalnych firmach, które wykraczają poza standardowy pakiet i odwołują się do istotnych wartości. – Zapoznałem się ostatnio z badaniem firmy Space32, z którego wynika, że ponad połowa pracowników w Wlk. Brytanii poświęciłaby inne korzyści, aby móc pracować z domu. Najłatwiej byłoby im zrezygnować z ubezpieczenia oraz karty na siłownię. To wyraźnie pokazuje, że benefity nie powinny być czymś stałym, tylko trzeba je aktualizować i modyfikować zgodnie z tym, czego akurat chcą pracownicy. Oczywiście wymaga to wysiłku i zaangażowania ze strony HR, ale jest wiele przykładów firm, które proponują niestandardowe, ciekawe rozwiązania, które mają szansę zainteresować pracowników – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.
Środowisko biurowe jest zaprojektowane tak, aby wspierać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne pracowników
Dobre samopoczucie pracowników ma zasadnicze znaczenie dla ogólnego sukcesu firmy. Zwłaszcza po doświadczeniach pandemii wszyscy mają świadomość, jak kluczowe jest zdrowie. Firmy mierzą się też z raczej niską frekwencją w biurach, co starają się zmienić. Można to zrobić poprzez odpowiedni pakiet benefitów. W nowojorskim Institute for Integrative Nutrition środowisko biurowe jest zaprojektowane tak, aby wspierać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne pracowników – chodzi o odpowiednie oświetlenie i aranżację wnętrz. Dodatkowo, firma regularnie dostarcza zdrową żywność i oferuje cotygodniowe masaże i zajęcia z jogi, które są dostępne w godzinach pracy. Natomiast firma projektowo-produkcyjna Steelcase z siedzibą w Michigan dba o zdrowie swoich pracowników posiadając w biurze „Centrum Dobrego Samopoczucia”. Pracownicy mogą umawiać się na wizyty z masażystą lub dyplomowaną pielęgniarką w godzinach pracy.
Benefity około-zdrowotne nie kończą się na pakietach medycznych
Polska firma Enel-Med zwraca uwagę, że benefity około-zdrowotne nie kończą się na pakietach medycznych. – Z własnego doświadczenia jako pracodawca oraz partner biznesowy pracodawców widzimy coraz większe zainteresowanie innymi elementami prozdrowotnej polityki. Na przykład dla naszych klientów organizujemy badania jamy ustnej w miejscu pracy dla wszystkich chętnych pracowników wykorzystując do tego zaawanasowany technologicznie sprzęt. Dużą popularnością cieszą się organizowane w firmach konsultacje z dietetykiem, a w przedsiębiorstwach zatrudniających tzw. white collars organizujemy masaże i warsztaty z fizjoterapeutą – mówi Alina Smolarek, dyr. HR w Centrum Medycznym Enel-Med.
Są jednak inne dodatki, kluczowe, zwłaszcza dla młodych ludzi. Chodzi o dofinansowanie edukacji
Pracownicy, gdyby mogli wybrać, co chcą otrzymać od pracodawcy, na pierwszym miejscu wskazują podwyżkę – wynika z ostatniego badania omnibusowego Personnel Service. Są jednak inne dodatki, kluczowe, zwłaszcza dla młodych ludzi. Chodzi o dofinansowanie edukacji. W Ameryce i innych krajach, gdzie koszty szkolnictwa wyższego są duże, firmy wychodzą naprzeciw swoim pracownikom i ich potrzebom. W sieci Starbucks młodzi mogą skorzystać z firmowego planu osiągnięć w college’u. Pozwala im to na zdobycie tytułu licencjata za pośrednictwem internetowego programu Arizona State University, z pełnym zwrotem czesnego. Dotyczy to zarówno zatrudnionych na pełny, jak i niepełny etat.
Jednym z najnowszych trendów w świecie benefitów są elastyczne godziny pracy
Podobnie w PwC, młodzi ludzie mogą liczyć na pomoc w spłacie zadłużenia z tytułu kredytu studenckiego. Jednym z najnowszych trendów w świecie benefitów są elastyczne godziny pracy. To efekt pandemii, która uświadomiła pracownikom wartość czasu wolnego i work-life balance. Są firmy, które w tym zakresie są absolutnymi pionierami. Mowa m.in. o Netflixie, który w swojej centrali nie śledzi godzin pracy oraz dni urlopowych swoich pracowników. Netflix mierzy tylko efekty pracy, a nie poświęcony na nią czas. Nie ma znaczenia, kiedy i jak długo wykonujemy dane zajęcie. Dodatkowo firma zachęca pracowników wszystkich szczebli do wzięcia wolnego, w tym świeżo upieczonych rodziców.
Również dla właścicieli zwierząt firmy zaczęły oferować korzystne benefity. Przykładem jest PetSmart, który oferuje pracownikom różne korzyści związane ze zwierzętami domowymi. Mają 15 proc. zniżkę pracowniczą na towary i usługi dla swoich podopiecznych.