Przejdź do treści

Bruksela przyjęła nowe, jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące emisji CO2

Fot. free-images.com

Przyjęte przez Komisję Europejską jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy związane z emisją dwutlenku węgla dotyczą nie tylko nowych samochodów ciężarowych, ale także autobusów i przyczep.

Jak  informuje serwis WEI Globalnie na podstawie portalu consilium.europa.eu, przepisy stanowią, że emisje CO2 z dużych ciężarówek i autobusów, w tym pojazdów zawodowych, będą musiały zostać zmniejszone o 45 proc. od 2030 r., 65 proc. od 2035 r. i 90 proc. od 2040 r. Nowe autobusy miejskie będą musiały zmniejszyć emisję o 90 proc. do 2030 r. i stać się pojazdami w pełni bezemisyjnymi do 2035 r.

Nowe wytyczne stanowią wyzwanie dla przedsiębiorstw, ponieważ będą musiały one dostosować swoje floty pojazdów do nowych wymogów, co skutecznie obniży ich dotychczasową konkurencyjność

Komisja Europejska przeprowadzi przegląd wdrażania regulacji w 2027 r., aby ocenić skuteczność nowych przepisów. Zaproponowane zmiany są częścią pakietu „Fit for 55”, mającego na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Dla polskiej gospodarki, która w dużej mierze opiera się na przemyśle i transporcie, wprowadzenie powyższych norm może oznaczać konieczność inwestycji w nowe technologie i przekształcenie całego sektora transportowego. Z pewnością nowe wytyczne stanowią wyzwanie dla przedsiębiorstw, ponieważ będą musiały one dostosować swoje floty pojazdów do nowych wymogów, co skutecznie obniży ich dotychczasową konkurencyjność.

Z drugiej strony zaś może to stworzyć nowe możliwości biznesowe, takie jak np. rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Udostępnij: