Przyjęte przez Komisję Europejską jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy związane z emisją dwutlenku węgla dotyczą nie tylko nowych samochodów ciężarowych, ale także autobusów i przyczep.
Jak informuje serwis WEI Globalnie na podstawie portalu consilium.europa.eu, przepisy stanowią, że emisje CO2 z dużych ciężarówek i autobusów, w tym pojazdów zawodowych, będą musiały zostać zmniejszone o 45 proc. od 2030 r., 65 proc. od 2035 r. i 90 proc. od 2040 r. Nowe autobusy miejskie będą musiały zmniejszyć emisję o 90 proc. do 2030 r. i stać się pojazdami w pełni bezemisyjnymi do 2035 r.
Nowe wytyczne stanowią wyzwanie dla przedsiębiorstw, ponieważ będą musiały one dostosować swoje floty pojazdów do nowych wymogów, co skutecznie obniży ich dotychczasową konkurencyjność
Komisja Europejska przeprowadzi przegląd wdrażania regulacji w 2027 r., aby ocenić skuteczność nowych przepisów. Zaproponowane zmiany są częścią pakietu „Fit for 55”, mającego na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.
Dla polskiej gospodarki, która w dużej mierze opiera się na przemyśle i transporcie, wprowadzenie powyższych norm może oznaczać konieczność inwestycji w nowe technologie i przekształcenie całego sektora transportowego. Z pewnością nowe wytyczne stanowią wyzwanie dla przedsiębiorstw, ponieważ będą musiały one dostosować swoje floty pojazdów do nowych wymogów, co skutecznie obniży ich dotychczasową konkurencyjność.