Przejdź do treści

Chiny i Wietnam – możliwy kierunek ekspansji dla polskich firm

Bożena Wróblewska; fot. Paweł Pawłowski/zelaznastudio.pl/KIG

Rynek chiński jest bardzo problematyczny dla polskich eksporterów i podlega wielu zmiennym. Polska ma szansę jednak zaistnieć w regionie Azji Południowo-Wschodniej dzięki Wietnamowi.

O potencjale inwestycyjnym tego kraju mówi Jakubowi Lachertowi z portalu wnp.pl Bożena Wróblewska, prezes Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.

  • – Rynek chiński jest trudny dla polskiego biznesu. Już od wielu lat nasi przedsiębiorcy starają się wejść na niego ze swoimi produktami – robią to jednak bardzo ostrożnie – stwierdziła w rozmowie z WNP.PL Bożena Wróblewska, prezeska Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.
  • Jak podkreśla Bożena Wróblewska, biorąc pod uwagę sektor rolno-spożywczy, Wietnam otworzył się praktycznie na wszystkie kategorie towarów.
  • Coraz więcej polskich firm prowadzących handel z Wietnamem myśli długoterminowo o inwestycjach technologicznych lub produkcyjnych.

Jak polscy przedsiębiorcy odnajdują się na rynku chińskim, biorąc pod uwagę napięcia geopolityczne na świecie – wybór Donalda Trumpa w USA czy ostrożną politykę w Unii Europejskiej wobec Państwa Środka?

– Rynek chiński jest trudny dla polskiego biznesu. Już od wielu lat nasi przedsiębiorcy starają się wejść na niego ze swoimi produktami – robią to jednak bardzo ostrożnie. Był okres, kiedy sprzedawaliśmy ogromne ilości naszych produktów rolno-spożywczych, potem pojawiły się ograniczenia wwozowe w związku z różnymi rodzajami chorób odzwierzęcych. Chiny wtedy zamknęły swój rynek. Jednak nadal dużo sprzedajemy do tego państwa. W obecnej sytuacji nie widać dużego zagrożenia dla polskiego eksportu do Państwa Środka, jednak obserwujemy, że rośnie tam lokalna produkcja np. w sektorze mlecznym, w którym Polska zajmowała znaczące miejsce i sprzedawała duże ilości mleka w proszku czy UHT. Polska ma coraz mniejszy obszar do zagospodarowania w eksporcie swoich produktów do Chin. Obecnie Państwo Środka osiągnęło jednak wystarczalność w tym sektorze na poziomie 82,3 proc. Pozostałe 20 proc. wciąż daje nam dużą perspektywę sprzedaży, jednak biorąc pod uwagę silną konkurencję m.in. ze strony Australii czy Nowej Zelandii, które próbują wejść na rynek chiński, mamy utrudnione możliwości poszerzenia naszego eksportu.

(…)

Wróćmy do tematu ekspansji polskiego biznesu na nowe rynki. Jak wygląda poszukiwanie przez polski biznes możliwości rozwojowych w Azji Południowo-Wschodniej? Które państwa mogłyby przejąć część polskiego eksportu, który nie może być realizowany w Chinach? Państwa organizacja prowadziła ostatnio misję w Wietnamie, jaki to jest rynek dla polskiego biznesu?

– Wietnam bardzo szybko się rozwija w ostatnich latach. Napięcia handlowe i ograniczenia w prowadzeniu przez amerykański biznes działalności w Chinach przyczyniły się do przeniesienia części inwestycji do Wietnamu. Polskie firmy również rozpoczęły działalność i inwestycje na tym rynku, chociażby koncern z branży farmaceutycznej: Adamed Pharma, który wykupił 100% udziałów w wietnamskim przedsiębiorstwie Davipharm. Duże perspektywy sprzedaży pojawiły się dla naszego biznesu na tym rynku również w takich sektorach, jak IT i technologie cyfrowe, rolno-spożywczy, budownictwo, energetyka odnawialna, turystyka. Biorąc pod uwagę sektor rolno-spożywczy, Wietnam otworzył się praktycznie na wszystkie kategorie towarów. Największe trudności w rozmowach były w obszarze wyrobów mięsnych, w tym eksportu polskiej wieprzowiny, wołowiny i drobiu. W tej chwili mamy już wszystkie uzgodnione warunki i zaczęliśmy na dużą skalę sprzedawać wieprzowinę i drób, które są naszym flagowym towarem. W tym obszarze widzimy tendencję rosnącą. Wietnam, z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na mięso, będzie je importować, bo jest do tego zmuszony. Walczymy na tym polu z kilkoma innymi dużymi konkurentami jak Brazylia, Australia czy Nowa Zelandia, ale robimy to skutecznie. (…)

Link do całego wywiadu: https://www.wnp.pl/rynki-zagraniczne/aspiruja-do-grona-azjatyckich-tygrysow-to-moze-byc-kierunek-dla-polskich-firm,888323.html

 

Udostępnij: