Przejdź do treści

Drogę do kariery kobietom utrudniają stereotypy obecne w miejscu pracy

Milena Olszewska-Miszuris; fot. Newseria Biznes

– Kobiety to prawie 52 proc. naszego społeczeństwa i 63 proc. absolwentów studiów wyższych, ale na najwyższych szczeblach korporacyjnej hierarchii wciąż są mniejszością.

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych największych spółek ledwo przekroczył 17%

Na koniec 2022 roku udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek giełdowych ledwo przekroczył 17 proc. i tylko trzy spośród tych spółek miały kobietę prezeskę – mówi agencji Newseria Biznes Milena Olszewska-Miszuris, współzałożycielka i Co-Chair kampanii 30% Club Poland.

Kobiety często stykają się w miejscu pracy z gorszym traktowaniem ze względu na płeć, wiek albo sytuacją rodzinną

Kobiety wciąż nie mają równych szans na awans i rozwój w porównaniu z mężczyznami na podobnych stanowiskach. Jednocześnie stawia się im wyższe wymagania niż mężczyznom – oceniła połowa respondentek badania przeprowadzonego przez 30% Club Poland wspólnie z UN Global Compact Network Poland. Wynika z niego też, że kobiety często stykają się w miejscu pracy z gorszym traktowaniem ze względu na płeć, wiek albo sytuacją rodzinną, słyszą częste komentarze dotyczące swojego wyglądu albo stereotypowe stwierdzenia o tym, że „ambitne kobiety są trudne do współpracy” albo „kobietami nawet w pracy rządzą hormony”.

W kwestii równouprawnienia na rynku pracy Polska ma jeszcze bardzo wiele do nadrobienia

Szukając przyczyn niskiej reprezentacji kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych, 30% Club Poland wspólnie z UN Global Compact Network Poland przeprowadziły badanie oddające im głos. Opublikowany z okazji Dnia Kobiet raport  „Niech nas usłyszą! Głos kobiet w korporacjach” bazuje na odpowiedziach ponad 4,2 tys. aktywnych zawodowo pań o zróżnicowanej sytuacji rodzinnej, w różnym wieku, zajmujących różne stanowiska i pracujących w odmiennych sektorach. Zdecydowana większość z nich – aż 95 proc. – okazała się mieć wyższe wykształcenie. Wyniki badania pokazują, że w kwestii równouprawnienia na rynku pracy Polska ma jeszcze bardzo wiele do nadrobienia.

Sytuacja – jak widać chociażby po stanowiskach kierowniczych zajmowanych przez kobiety – wygląda dramatycznie

– Według ostatniego Global Gender Gap Report Polska zajmuje pod tym względem dopiero 30. miejsce w Europie i 77. na świecie. Sytuacja – jak widać chociażby po stanowiskach kierowniczych zajmowanych przez kobiety – wygląda dramatycznie, a zmiany postępują niezwykle wolno. Dlatego też z nadzieją czekamy na regulacje unijne, a w konsekwencji prawo krajowe, które spowoduje, że biznes będzie szybciej i skuteczniej walczyć z dyskryminacją płci i luką płacową – podkreśla Anna Potocka-Domin, dyrektorka Business and Human Rights Programme w UN Global Compact Network Poland.

Kobiety nie odmawiają awansów

Raport pokazuje, że awans i sukces zawodowy są ważne dla zdecydowanej większości kobiet (91,1 proc.). Ponad 3/4 respondentek oceniło, że kobietom zależy na nich tak samo jak mężczyznom. Prawie połowa była też zainteresowana karierą na najwyższych szczeblach korporacyjnej hierarchii, co przeczy stereotypowi, że panie wolą zajmować mniej eksponowane stanowiska. Co więcej, badanie pokazało, że kobiety nie odmawiają awansów – zdecydowana większość (70,4 proc.) nigdy sama z niego nie zrezygnowała, a te, którym się to zdarzyło, wskazywały najczęściej na powody rodzinne.

Płeć kobiet była przesłanką do gorszego traktowania w miejscu pracy

Kobiety na ścieżce kariery wciąż napotykają jednak wiele barier i stereotypów, które przeszkadzają im w rozwoju zawodowym. Ponad połowa ankietowanych wskazała (52,1 proc.), że ich płeć była przesłanką do gorszego traktowania w miejscu pracy.

Regularnie spotykały się z komentarzami dotyczącymi ich wyglądu

– To gorsze traktowanie przybierało różną formę. Najczęściej wskazywane były zachowania oceniające kobiety. Aż 68 proc. przyznało, że regularnie spotykały się z komentarzami dotyczącymi ich wyglądu, zarówno tymi pozytywnymi, jak i negatywnymi. To pokazuje, jak bardzo istotny jest wygląd kobiet w oczach innych ludzi – mówi Aleksandra Włodarczyk, współzałożycielka i koordynatorka kampanii 30% Club Poland.

Stereotypy dotyczące kobiet są wciąż żywe

Badanie pokazało też, że stereotypy dotyczące kobiet są wciąż żywe. Tylko 0,8 proc. respondentek nigdy nie zetknęło się z żadnym z analizowanych w badaniu stereotypów. Około połowa respondentek „bardzo często” lub „często” mierzyła się ze stereotypowymi stwierdzeniami, że „ambitne kobiety są trudne do współpracy” albo że „kobietami nawet w pracy rządzą emocje/hormony”. Podobnie częsty okazał się też stereotyp mówiący, że „kobiety nie radzą sobie w sprawach technicznych” – 45,8 proc. ankietowanych pań wskazywało, że one lub ich koleżanki często mają z nim do czynienia.

Co czwarta respondentka skarżyła się na ignorowanie zgłaszanych przez nią pomysłów

– Ponad 1/4 ankietowanych kobiet zetknęła się też z uporczywym przerywaniem i brakiem możliwości dojścia do głosu, a co czwarta respondentka skarżyła się na ignorowanie zgłaszanych przez nią pomysłów. Prawie co trzecia z uczestniczek badania była pomijana przy awansach i premiach – mówi koordynatorka kampanii 30% Club Poland.

Wśród innych cech warunkujących gorsze traktowanie kobiety wymieniły również te czysto fizyczne – takie jak młody wygląd, atrakcyjność, postura, wzrost, uśmiech i wysoki głos – oraz wiek, ponieważ dojrzalsze kobiety częściej skarżyły się na dyskryminację niż ich młodsze koleżanki.
Udostępnij: