21 czerwca obchodziliśmy Dzień Przedsiębiorcy – święto ludzi z wizją, odwagą i gotowością do działania.
Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Wg opinii ekonomistów z SGH, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.
83% osób uważa założenie firmy za proste, jednak tylko ok 3% decyduje się na ten krok
Z najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), który przygotowany został przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że 83% osób uważa założenie firmy w naszym kraju za proste, jednak tylko ok 3% decyduje się na ten krok. Koszt inwestycji, lęk przed porażką oraz brak wiedzy i doświadczenia skutecznie powstrzymują wielu potencjalnych przedsiębiorców przed rozpoczęciem działalności.
– Wiele osób marzy o własnym biznesie, choć nie zawsze postrzegają siebie jako przedsiębiorczych. Tymczasem doświadczenie 10 000 naszych franczyzobiorców pokazuje, że przy odpowiednim wsparciu i sprawdzonych mechanizmach każdy może rozwinąć swój potencjał i skutecznie prowadzić firmę – mówi Przemysław Kijewski COO jednostki biznesowej Żabka Polska. – Dziś przedsiębiorczość nie musi oznaczać działania w pojedynkę. Franczyza z Żabką, to gotowy model biznesowy i kompleksowe wsparcie już od pierwszych dni współpracy. Dzięki temu minimalizujemy ewentualne niepowodzenia i zwiększamy szanse na sukces – dodaje Przemysław Kijewski.
Sieci franczyzowe oferują sprawdzony model operacyjny, który ogranicza ryzyko niepowodzenia
Franczyza jest nie tylko atrakcyjną, ale jest także bardziej bezpieczną opcją niż tradycyjny model prowadzenia biznesu. Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) 80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy, podczas gdy dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia sieci, ten sam wskaźnik wynosi już tylko 20%.
– Sieci franczyzowe oferują sprawdzony model operacyjny, który ogranicza ryzyko niepowodzenia. Przedsiębiorcy otrzymują wsparcie w zakresie szkoleń, marketingu oraz zarządzania biznesem, co zdecydowanie ułatwia start – mówi Jacek Biskup, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców. – Obecnie za główną przewagę franczyzy uważam jej zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Pojedynczy przedsiębiorca często nie dysponuje odpowiednimi środkami, by dostosować swój biznes do takich zmian – dodaje Jacek Biskup.
Żabka, jako lider rynku, wspiera rozwój przedsiębiorczości
Obecnie w Polsce działa ponad 1350 systemów franczyzowych, a wg danych Polskiego Towarzystwa Gospodarczego z 2023 r. niemal 80% franczyzobiorców w Polsce działa w sektorze handlu. W tym gronie Żabka jest największą siecią, zrzeszającą już 10 000 franczyzobiorców i liczącą ponad 11 500 placówek. Jej franczyzobiorcy tworzą ekosystem dający pracę ok 68 tys. osób i aktywizują lokalne społeczności – od młodych dorosłych po osoby 50+ i cudzoziemców.
Żabka tworzy również narzędzia wspierające rozwój przedsiębiorczości w Polsce. W kwietniu 2024r. sieć uruchomiła bezpłatny portal edukacyjny: StudiumPrzedsiebiorczosci.pl, z którego aktywnie korzysta już ponad 300 tys. użytkowników. Skierowany jest do osób planujących założenie lub rozwinięcie własnego biznesu, bądź chcących poszerzyć swoją wiedzę. Akademia Przedsiębiorczości to program realizowany z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej i I’GS In Good Strategy Moniki Ferreiry, adresowany do franczyzobiorców Żabki – zawiera cykle szkoleń z zarządzania, finansów, przywództwa i nowych technologii. Od 2023r. wzięło w nim udział blisko 3 tys. osób. Z kolei program „Bezpieczny start” pozwala osobom zainteresowanym własnym biznesem przetestować swoje umiejętności w praktyce i zobaczyć z bliska, czym na co dzień zajmuje się franczyzobiorca.
Kobiety i mężczyźni w biznesie – nierówności, które można wyrównać
Raport GEM pokazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni zauważają szanse biznesowe w swoim otoczeniu (75% vs. 51%), ale mają niższe przekonanie o własnych kompetencjach (45% vs. 51%). Franczyza, może niwelować te bariery, zapewniając szkolenia, mentoring i sprawdzony model działania. Panie stanowią 65% przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy Żabka.
– Model franczyzowy Żabki od początku bardzo mi odpowiadał. Przekonało mnie solidne wsparcie oferowane przez sieć oraz fakt, że nie muszę budować marki od podstaw, a jednocześnie mam realny wpływ na sposób prowadzenia sklepu. Co szczególnie istotne, już od pierwszego dnia działalności sklep generuje przychody, dzięki czemu inwestycja bardzo szybko się zwraca – mówi Żaneta Kisiel, franczyzobiorczyni Żabki z Lublina i członkini Rady Franczyzobiorców.