W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy 62 proc. firm z branży łańcucha dostaw przewiduje niedobory personelu.
Dane firmy doradczej KPMG wskazują, że przedsiębiorstwa muszą więc wiedzieć, jak utrzymać konkurencyjność i kontynuować wzrost z mniejszą liczbą zatrudnionych. Biorąc pod uwagę złożoność światowego łańcucha dostaw, pomocna może okazać się sztuczna inteligencja, która pozwoli przedsiębiorstwom zareagować na lukę kompetencyjną na rynku logistyki oraz zachować podobny poziom produktywności.
Dodatkową zaletą dla wielu branż, zwłaszcza logistyki, jest zdolność GenAI do radzenia sobie z nieustrukturyzowanymi danymi
Sztuczna inteligencja to komputerowe systemy, które potrafią szybko dobierać sposób rozwiązania niebanalnego zadania, a następnie przeprowadzić ten proces. Z kolei generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) odnosi się do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin w sposób podobny do ludzkiej inteligencji, potrafi uczyć się oraz dostosowywać formułę przekazywania wyników obliczeń do percepcji odbiorcy. Dodatkową zaletą dla wielu branż, zwłaszcza logistyki, jest zdolność generatywnej sztucznej inteligencji do radzenia sobie z nieustrukturyzowanymi danymi, które są przekazywane za pośrednictwem wiadomości e-mail, dokumentów fizycznych i systemów offline.
4 miliony ciężarówek, jeszcze więcej zadań
Współczesne łańcuchy dostaw działają dzięki współpracy wielu dostawców i systemów. Aby skoordynować przejazd jednej ciężarówki z miejsca A do B, firmy logistyczne muszą przeprowadzić proces obsługi klienta i zakupu, skontrolować zapasy, zaopatrzyć ciężarówkę w odpowiednie produkty, zapakować je, wyznaczyć trasę, rozpisać harmonogram dla kierowców i przeprowadzić szereg innych czynności związanych z dokumentacją.
W 2022 r. w UE zarejestrowanych było prawie 4 mln pojazdów przewożących towary, a największy odsetek pojazdów należał do Polski (18 proc.). Ze względu na ogromną liczbę jednostek zaangażowanych w transport, wykonywanie codziennych czynności związanych z logistyką staje się czasochłonne i skomplikowane. Generatywna sztuczna inteligencja może pomóc zautomatyzować podstawowe działania, dając ludziom więcej czasu na pracę nad poważniejszymi zadaniami, w których trudniej jest wdrożyć automatyzację.
GenAI na pomoc logistyce
Generatywna sztuczna inteligencja może zautomatyzować powtarzalne czynności, które trzeba wykonać, niezależnie od typu transportu, celu i rodzaju przewożonych dóbr. Eksperci C.H. Robinson wskazują, że jednym z takich zadań jest gromadzenie dokumentów potwierdzających dostawę (proof of delivery, POD) dla spedytorów. Dokumenty te mają kluczowe znaczenie dla weryfikacji płatności i celów audytu. Niestety, tradycyjna metoda gromadzenia wszystkich dokumentów wymaga poszukiwania ich w różnych źródłach, co jest czasochłonne. Generatywna sztuczna inteligencja automatyzuje to zadanie, wyszukując dokumenty w różnych systemach, wysyłając wiadomości e-mail z prośbą o zebranie brakujących dokumentów i przesyłając je do odpowiednich lokalizacji.
Korzystanie z GenAI przyspiesza proces wyceny i sprawia, że spedytorzy otrzymują odpowiedzi szybciej
– Innym zadaniem, które może zautomatyzować GenAI, jest odpowiadanie na zapytania ofertowe przesyłane przez spedytorów drogą mailową, co jest czasochłonne dla zespołów obsługi klienta. GenAI odczytuje i klasyfikuje wszystkie zapytania ofertowe, a następnie tworzy indywidualną wycenę naszych usług. Dziennie otrzymujemy nawet 11 tysięcy takich zapytań, więc korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji przyspiesza proces wyceny i sprawia, że spedytorzy otrzymują odpowiedzi szybciej, nawet w dwie minuty. Dzięki temu jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie otrzymane zapytania w odpowiednim czasie – tłumaczy Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. rozwoju produktu na Europę w C.H. Robinson.
– Przed wdrożeniem rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji należy upewnić się, że stosowane są solidne środki bezpieczeństwa i ochrony prywatności danych, którymi GenAI uczy się odpowiadać na zapytania. Firmy logistyczne muszą również pamiętać o korzystaniu z odpowiednich rozwiązań zabezpieczających dokumenty potwierdzające dostawę.