W ciągu 25 lat platforma Allegro stała się najefektywniejszą platformą sprzedażową na polskim rynku, łącząc tysiące sprzedawców z milionami kupujących.
Dziś to koło zamachowe polskiej gospodarki, generujące około 1% jej wartości dodanej brutto, jak i całego polskiego PKB. Tylko w 2023 r. na platformie sprzedano w naszym kraju 1,15 mld przedmiotów, a sprzedający osiągnęli przychody na poziomie niemal 55 mld zł – poinformowała PAP MediaRoom.
Allegro tworzy polski rynek e-commerce od 1999 r., tj. niemal od początku jego istnienia
Łączna wartość wynagrodzeń generowanych w kraju dzięki działalności Allegro – w firmie i poza nią – sięgnęła w ubiegłym roku około 8 mld zł. Takie wnioski płyną z Raportu Wpływu, przygotowanego dla Allegro przez KPMG. Przedstawia on skalę pozytywnego wpływu Allegro na polską gospodarkę po blisko 25 latach napędzania rynku sprzedaży online przez najpopularniejszy marketplace w tej części Europy.
Allegro tworzy polski rynek e-commerce od 1999 r., tj. niemal od początku jego istnienia. Wraz z rozwojem platformy rozkręcała się sprzedaż online, co z kolei napędzało branże logistyki, płatności czy marketingu. Dziś więcej niż co 3. Polak i Polka są aktywnymi kupującymi na Allegro, podobnie jak co druga polska firma. Na koniec ub.r. ogólny wpływ Allegro na polską gospodarkę oszacowany został na ponad 26 mld zł wartości dodanej brutto (WDB), czyli około 1% całkowitej WDB wytworzonej w Polsce oraz niecały 1% całkowitego PKB.
Jest motorem napędowym polskiego rynku e-commerce od czasu swojego powstania 25 lat temu
Jak zaznacza PAP MediaRoom ta kwota pozwoliłaby sfinansować edukację wszystkich uczniów klas podstawowych w Polsce. Skala działalności Allegro daje zatrudnienie – w firmie i poza nią – łącznie około 140 tysiącom pracowników i pomaga generować blisko 8 mld złotych w wynagrodzeniach w całym kraju. Za zbliżoną wartość GDDKiA zleciła w 2023 roku budowę dróg o łącznej długości 216 km.
– Allegro jest motorem napędowym polskiego rynku e-commerce od czasu swojego powstania 25 lat temu. Obecnie prawie jeden procent polskiego PKB jest generowany dzięki naszej platformie – podkreślił Roy Perticucci, prezes Allegro. – Ciągle pracujemy nad tym, aby zakupy i sprzedaż były jak najłatwiejsze. Setki milionów produktów, fantastyczne ceny (zwykle najbardziej konkurencyjne na rynku) i wygodna dostawa zachęcają klientów do ciągłego korzystania z naszych usług – a ci liczni klienci przyciągają coraz więcej sprzedawców, którzy wystawiają u nas swoje produkty. Zajmujemy się również edukacją, wspieraniem organizacji charytatywnych i wyznaczaniem trendów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.
Na koniec ub.r. Allegro cieszyło się zainteresowaniem prawie 20 mln aktywnych kupujących w regionie, z czego 14,6 mln na polskim rynku.
– Pozytywny wpływ Allegro na polską gospodarkę należy rozpatrywać znacznie szerzej niż tylko w zatrudnieniu, wypłacanych wynagrodzeniach czy generowanej wartości dodanej – skomentował Andrzej Musiał, dyr. w Zespole Transformacji Cyfrowej w Dziale Consultingu w KPMG w Polsce. – Allegro jest unikatowym podmiotem na skalę międzynarodową – platformą marketplace powstałą w Europie i tu napędzającą rozwój całego rynku e-commerce. Opisane w raporcie korzyści ekonomiczne związane z funkcjonowaniem platformy na polskim rynku pokazują, jak ważną rolę w krajowej gospodarce odgrywa Allegro i jaki jest potencjał tego modelu, który platforma właśnie rozszerza na inne kraje regionu.