Przejdź do treści

Jak firmy troszczą się o swoje najważniejsze zasoby – pracowników

Dobre doświadczenia zespołu są integralną częścią strategii wellbeingowej firm. Jeszcze przed pandemią pracownicy zaczęli zmieniać swoje priorytety i oczekiwania dotyczące życia zawodowego.

Sytuacja wywołana przez Covid-19 przyspieszyła tę zmianę, zmuszając wielu z nich do ponownego przemyślenia swojej kariery i celów zawodowych, a w ostatecznym rozrachunku rozważenia tego, co byli gotowi zaakceptować w zakresie warunków pracy. Niedobory siły roboczej utrudniają sytuację firm, przez co kładą krytyczny nacisk na potrzebę zatrzymania talentów. W dzisiejszym świecie wskaźnik rezygnacji z pracy i czynniki, które na to wpływają, stały się realnymi imperatywami biznesowymi.

Praca hybrydowa przyniosła korzyści w postaci elastyczności i bezpieczeństwa osobistego

Dziś bardziej niż kiedykolwiek organizacje muszą dbać o swoich pracowników. Upowszechniony m.in. w wyniku pandemii hybrydowy model pracy, odpowiednio realizowany, staje się jednym z elementów troski o dobre doświadczenia pracowników. Praca hybrydowa przyniosła bowiem korzyści w postaci elastyczności i bezpieczeństwa osobistego, choć to także szereg nowych wyzwań zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, m.in. w sferze cyberbezpieczeństwa, produktywności, wellbeingu czy dbałości o relacje. Firma Capgemini w swoim swoim najnowszym raporcie zbadała to, jak firmy troszczą się o swoje najważniejsze zasoby – pracowników.

Korzyści płynące z budowania pozytywnego doświadczenia pracowników

Wyniki badania przeprowadzonego przez Capgemini jasno potwierdzają korzyści płynące z budowania pozytywnego doświadczenia pracowników – widoczne w postaci wyższego wskaźnika retencji, poprawy zaangażowania pracowników, czy satysfakcji klientów.

– Wielu pracodawców nie dostrzega jeszcze w pełni znaczenia budowania dobrych doświadczeń pracowników i tego, jaki mogą mieć wpływ na wskaźniki biznesowe. Nasze badania wykazały, że wśród osób aktywnych zawodowo znajduje się duża grupa ludzi, którzy są w pewnym stopniu nieusatysfakcjonowani lub nieszczęśliwi w pracy. Co więcej, tylko 28 proc. zatrudnionych twierdzi, że są zadowoleni z pracy. Dodatkową trudnością jest świadomość liderów w tym zakresie – aż 80 proc. z nich sądzi, że ich pracownicy są zadowoleni. Rozdźwięk między tym, jak liderzy postrzegają swoich pracowników, a tym, co te osoby faktycznie myślą i jak czują się w pracy, sugeruje, że pracodawcy muszą dać swoim zespołom głos, z którego będą one mogły korzystać bez obawy o ewentualne konsekwencje – a następnie muszą uważnie tego głosu słuchać – mówi Iwona Szramik, Brand Communication Junior Manager w Capgemini Polska.

Pracownicy z zapewnionymi pozytywnymi doświadczeniami, czujący się bardziej zaangażowani, zostają w firmach na dłużej

Kiedy pracownikom zapewnia się pozytywne doświadczenia i kiedy czują się oni bardziej zaangażowani, zostają w firmach na dłużej. Według raportu prawie wszyscy pracownicy (aż 97 proc.), jakim towarzyszą tego typu odczucia, deklarują, że zamierzają pozostać w swojej obecnej firmie przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy. Tylko 49 proc. spośród wszystkich pozostałych zatrudnionych mówi to samo. Podobnie kształtują się wypowiedzi menedżerów. Co ważne, to czy pracownicy są zadowoleni ze swojej pracy, może wpłynąć na satysfakcję klientów – jak wynika z badań, około połowa (48 proc.) liderów z organizacji, w których zespoły deklarują pozytywne doświadczenia, twierdzi, że zauważyli większe zadowolenie wśród klientów. Aż 89 proc. badanych twierdzi, że w momencie, kiedy ich firmy zadbały o dobre nastroje w zespołach, pośrednio przełożyło się to pozytywnie na nastroje klientów, a docelowo na wyniki. Można więc powiedzieć, że zadowolenie pracownika ma bezpośredni wpływ na biznes i z pewnością warto o to zadbać.

Pracodawcy szukają różnych sposobów na zwiększenie zaangażowania i motywacji pracowników

Jak wynika z kolei z raportu, pracodawcy szukają różnych sposobów na zwiększenie zaangażowania i motywacji pracowników. Tymczasem sami ankietowani wskazują, że docenianie jest w tym zakresie bardzo skuteczne. 77 proc. badanych potwierdza, że docenianie motywuje ich do dalszej pracy, a 58 proc. uważa, że zwiększa ich zaangażowanie. Docenianie sprawia również, że pracownicy czują, że ich praca jest dostrzegana i podnosi się ich samoocena.

Dziś łatwo zauważyć, że zmieniają się nasze sposoby pracy. Taka rzeczywistość daje pracownikom większą elastyczność w decydowaniu, kiedy i w jaki sposób będą wykonywać swoje obowiązki zawodowe. W trakcie tej transformacji należy również chronić DNA firm – ważne jest, by dziś nadal aktywnie pielęgnować więzi społeczne – z menedżerami, pracownikami i zespołami, tak jak to miało miejsce wcześniej.

Wprowadziliśmy siedem rytuałów zespołowych

– Aby wesprzeć naszych pracowników w transformacji, w naszej firmie wprowadziliśmy siedem rytuałów zespołowych, których celem jest motywowanie i promowanie ciągłego zaangażowania, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego samopoczucia i spójności zespołu, które są kluczem do wspólnego sukcesu. Pośród rytuałów, które zaprojektowaliśmy, znajdują się m.in.: przestrzeń dla zespołu na spotkania niezwiązane z pracą, aby zachować bliskość. Powstała także dwukierunkowa oś informacji zwrotnej zarówno dla każdego pracownika z osobna, jak i dla całego zespołu. Ustaliliśmy jasne zasady dotyczące czasu pracy w trybie hybrydowym, które pozwalają m.in. zapobiegać sytuacji, w której pracownicy mają poczucie, że powinni być dostępni w każdej chwili, co stanowiło wyzwanie w dobie pandemii. Istotne są także indywidualne spotkania, czyli „punkty kontaktu”, umożliwiające omawianie osobistych ograniczeń i obaw wykraczających poza bieżące zadania. Słuchamy naszych kolegów i koleżanek także jeśli chodzi o ich pomysły, czekamy na feedback zarówno ten pozytywny, jak i negatywny. Mamy też spotkania, podczas których omawiamy ambicje zawodowe i możliwości rozwoju. Do tego organizujemy regularne sesje informacyjne, aby wszyscy mogli być na bieżąco z projektami i z tym, co dzieje się w firmie. Ponieważ dostosowujemy się do hybrydowego modelu pracy w dłuższej perspektywie, liczymy na to, że pracownicy będą brać aktywny udział w tym przejściu, a osoby koordynujące pracę rozmaitych zespołów wewnątrz Capgemini nadal będą rozwijać kulturę zarządzania opartą na zaufaniu – mówi Magdalena Dorożyńska, Brand Communication & CSR Manager w Capgemini Polska.

W pracy nie chcemy czekać na docenienie zbyt długo

W wielu dziedzinach życia jesteśmy proszeni o ocenę natychmiast po wykonaniu usługi czy dostarczeniu towaru. Wystarczy, że zrobimy zakupy w sklepie internetowym, czy skorzystamy z pomocy infolinii – od razu jesteśmy proszeni o wypełnienie ankiety, która wskaże nasz poziom zadowolenia. Tego samego oczekujemy w pracy – nie chcemy czekać na docenienie zbyt długo. Nie należy jednak zapominać o tym, że docenianie jest bardzo ważnym elementem, ale nie zadziała, jeśli pracownicy nie mają zaspokojonych podstawowych potrzeb, takich, jak chociażby odpowiednie wynagrodzenie, bezpieczeństwo zatrudnienia czy komfort pracy. W obliczu sytuacji panującej na rynku, organizacje powinny jak najszybciej zadbać o te elementy – w przeciwnym razie znajdą się w niekorzystnej biznesowo sytuacji, bo dziś to człowiek jest najcenniejszym zasobem firm.

 

Udostępnij: