– Kreatywności możemy się nauczyć poprzez środowisko, w którym jesteśmy, poprzez narzędzia, których używamy, i ludzi, którymi się otaczamy – mówi w rozmowie z Newseria Biznes Katarzyna Wszoła, dyr. ds. innowacji Veolia Energia Polska.
Kreowanie środowiska pracy, które będzie sprzyjać otwartości, innowacjom i popełnianiu błędów
Jak wskazuje, ogromną rolę odgrywają w tym menedżerowie zespołów i kadra zarządzająca. Ich zadaniem jest kreowanie takiego środowiska pracy, które będzie sprzyjać otwartości, innowacjom i popełnianiu błędów. W ciągu kilku najbliższych lat pojęcie kreatywności i zapotrzebowanie na tę cechę może jednak zredefiniować obserwowany w tej chwili popyt na sztuczną inteligencję.
Kreatywność paliwem rozwojowym niezbędnym, by móc adaptować się w bardzo dynamicznie rozwijającym się świecie
– Kreatywność to jest paliwo rozwojowe, paliwo ewolucyjne niezbędne do tego, aby móc adaptować się w bardzo dynamicznie rozwijającym się świecie – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Kalemba, reżyser gry Wiedźmin 4 w CD Projekt RED. Z badań rynku pracy wynika, że kreatywność jest cechą bardzo poszukiwaną przez pracodawców i to nie tylko z branży kreatywnej. Według raportów ManpowerGroup na temat niedoborów talentów problemy z pozyskiwaniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami ma prawie 3/4 polskich firm. W ubiegłym roku w Top 3 umiejętności najtrudniejszych do pozyskania znalazły się odporność na stres i umiejętność adaptacji, rzetelność i dyscyplina oraz właśnie kreatywność.
Kreatywność jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji miękkich
W tegorocznej edycji raportu ManpowerGroup kreatywność – jako jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji miękkich – wymieniały przede wszystkim firmy z sektora usług komunikacyjnych, dóbr i usług konsumpcyjnych, energetyki i usług komunalnych oraz transportu i logistyki.
Ważne jest, by otworzyć się na czasami nieoczywiste nasze pomysły, sposoby działania
– Kreatywność to umiejętność jak każda inna i praktycznie każdy jest w stanie się jej nauczyć. Trzeba mieć odpowiednie nastawienie, umieć się ukierunkować. Trzeba wiedzieć, jak ze sobą pracować, jak dawać sobie przestrzeń w bardzo świadomy sposób – mówi Sebastian Kalemba. – Ważne jest to, aby otworzyć się na czasami nieoczywiste nasze pomysły, sposoby działania, nieoczywiste spojrzenie na to, co się dzieje wokół nas. To potrafi doprowadzić do naprawdę ciekawych projektów – dodaje Katarzyna Wszoła.
Chodzi o stworzenie w firmie takiej kultury pracy, która będzie sprzyjała otwartości
Jak wskazuje, na poziom kreatywności duży wpływ ma również środowisko w miejscu pracy i panująca w nim atmosfera. Chodzi o stworzenie w firmie takiej kultury pracy, która będzie sprzyjała otwartości, innowacjom, ale też popełnianiu błędów. – Jest szereg narzędzi i sprzyjających czynników wewnątrz firmy, ale też otwartość ludzi, którzy zarządzają pracownikami wewnątrz organizacji – mówi Wszoła. – Menedżerowie w firmach mają tu ogromne zadanie do wykonania. Ich rolą jest tworzenie takiego środowiska, w którym pracownicy mogą śmiało wyrażać swoje opinie, podsuwać nieoczywiste połączenia. Ważne jest to, w jaki sposób menedżerowie zarządzają swoim zespołem, w jakie narzędzia go wyposażają, ale także świadomość menedżera, jakie kompetencje ma i powinien mieć nasz pracownik, żeby móc się rozwijać kreatywnie, a tym samym całą naszą organizację.
Nawet jedna kreatywna osoba może bardzo dużo zmienić w zespole
– Kreatywność można zdefiniować jako umiejętność rozwiązywania problemów. I kiedy pojawia się jednostka kreatywna, która jest w stanie je rozwiązywać i zaszczepić taką mentalność, budować pozytywny przykład, to zespół bardzo szybko to podłapie. Innymi słowy nawet jedna kreatywna osoba może bardzo dużo zmienić w zespole – dodaje Krzysztof Jakubowski, dyr. operacyjny PlumResearch. Ekspert zauważa też, że na pojęcie kreatywności i zapotrzebowanie pracodawców na tę kompetencję w niedalekiej przyszłości może wpłynąć obserwowany właśnie popyt na sztuczną inteligencję, związany m.in. z pojawieniem się ChatGPT. Narzędzia oparte na AI pozwalają już firmom kreować np. ogromne ilości treści przy niewielkim zaangażowaniu pracowników. Z drugiej strony są też szansą na odciążenie ich z części czasochłonnych, prostych zadań, zostawiając więcej czasu i przestrzeni na kreatywne myślenie.