Przejdź do treści

Łączne kontrakty Orlenu z amerykańskimi dostawcami LNG na blisko 8 mln t rocznie

Amerykański okręt ("gazowiec") z ładunkiem LNG; fot. free-images.com/Pixabay

Umowa zawarta przez PKN Orlen i Sempra Infrastructure przewiduje odbiór 1 mln t LNG rocznie z terminalu skraplającego Port Arthur w Teksasie – poinformowała polska firma.

Kontrakt przełoży się na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu. Uzgodniony wolumen dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz w skali roku.

Kolejny ważny krok w kierunku wzmocnienia pozycji PKN Orlen jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w tej części Europy

– Kontrakt z Sempra Infrastructure to kolejny ważny krok w kierunku wzmocnienia pozycji PKN Orlen jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w tej części Europy. Już w ubiegłym roku Stany Zjednoczone były jednym z głównych dostawców gazu do Polski. Poszerzając współpracę z amerykańskimi firmami, zwiększamy dywersyfikację i elastyczność naszego portfela importowego i zabezpieczamy dodatkowe wolumeny surowca, który będzie mógł być wykorzystany zarówno do zabezpieczenia potrzeb rynku krajowego, jak i rozwoju międzynarodowej działalności handlowej PKN Orlen – mówi Daniel Obajtek, prezes koncernu.

Odbiór 1 mln t LNG rocznie odpowiada ok. 1,3 mld m3 gazu w stanie lotnym

Umowa pomiędzy PKN Orlen i Port Arthur LNG LLC, spółką należącą do Sempra Infrastructure, przewiduje odbiór 1 mln t LNG rocznie, co odpowiada ok. 1,3 mld m3 gazu w stanie lotnym. Kontrakt będzie obowiązywać przez 20 lat, a pierwsze dostawy spodziewane są w 2027 r. Umowa oparta jest na formule free-on-board (FOB), co oznacza, że za odbiór i transport gazu odpowiada kupujący. Ładunki LNG będą pochodzić z terminala skraplającego Port Arthur LNG w stanie Teksas. Formuła cenowa kontraktu oparta jest na indeksie Henry Hub wraz z kosztami skroplenia.

Dzięki umowie Orlen poszerza sobie dostęp do zdywersyfikowanych, bezpiecznych źródeł energii

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości współpracy z PKN Orlen, największym koncernem z branży surowcowo-paliwowej w Europie Środkowej. Nasza umowa dotycząca odbioru skroplonego gazu ziemnego z terminalu w Port Arthur wpisuje się w strategiczne cele obu firm. Dzięki niej PKN Orlen poszerza sobie dostęp do zdywersyfikowanych, bezpiecznych źródeł energii. Dla Sempra Infrastructure umowa oznacza zamknięcie kontraktacji mocy produkcyjnych I Etapu projektu Port Arthur LNG, który przyczyni się do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na LNG w Europie i innych częściach świata. Zapewniwszy sobie odbiór prawie całej zakładanej produkcji na podstawie wiążących umów długoterminowych, spodziewamy się jeszcze w tym kwartale podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną, co pozwoli rozpocząć budowę I Etapu terminalu skraplającego w Port Arthur – mówi Justin Bird, dyr. Zarządzający w Sempra Infrastructure.

Terminal Port Arthur LNG będzie mógł produkować maks. 13,5 mln t LNG rocznie

Terminal Port Arthur LNG, w ramach inwestycji, ma dysponować mocą pozwalającą na produkcję maksymalnie 13,5 mln t LNG rocznie. Łączny wolumen kontraktów długoterminowych podpisanych przez Sempra Infrastructure na dostawy z tego terminala przekracza już 10 mln t LNG rocznie.  Spółka przewiduje, że ostateczna decyzja inwestycyjna dotycząca I Etapu projektu Port Arthur LNG może być podjęta jeszcze w I kwartale br.

Po podpisaniu umowy z Sempra Infrastructure łączny wolumen kontraktów polskiego koncernu z amerykańskimi dostawcami LNG wzrósł do blisko 8 mln t skroplonego gazu ziemnego rocznie (tj. ok. 10,5 mln m3 gazu w stanie lotnym, a więc ponad połowę rocznego zapotrzebowania Polski na gaz).

6,5 mln t LNG będzie kupowane na podstawie kontraktów w formule FOB

Zdecydowana większość surowca – 6,5 mln t LNG – będzie kupowana na podstawie kontraktów w formule FOB. W związku z tym Grupa Orlen rozpoczęła rozwój własnej floty jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego w oparciu o długoterminowe umowy czarterowe.

Dwa pierwsze gazowce, zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy, rozpoczną transport LNG jeszcze w tym roku. W 2025 r. Grupa będzie dysponować ośmioma takimi jednostkami.
Udostępnij: