Przejdź do treści

Największe wyzwanie dla firm handlowych w 2025

Fot. free-images.com

Firmy handlowe częściej obawiają się pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju niż własnego przedsiębiorstwa – pokazuje badanie Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) z grudnia 2024 r.

Blisko połowa (49 proc.) firm handlowych uważa, że sytuacja ich przedsiębiorstwa nie zmieni się w I kwartale 2025 r., 1/3 przewiduje jej pogorszenie, a tylko 12 proc. – poprawę. Tymczasem aż 44 proc. firm handlowych jest zdania, że pod względem gospodarczym w kraju będzie gorzej, 31 proc. uważa, że sytuacja w kraju nie ulegnie zmianie, a 11 proc., że się poprawi – napisała Urszula Kłosiewicz-Górecka w Tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nr 52/2024.

Firmy handlowe rzadziej niż przed rokiem planują podwyżki wynagrodzeń w pierwszych 3. miesiącach 2025

Jej zdaniem firmy handlowe najczęściej nie planują zmian w zatrudnieniu w najbliższych trzech miesiącach (styczeń-marzec 2025 r.) – co pokazują wyniki grudniowego badania MIK. Aż 79 proc. przedsiębiorstw planuje utrzymanie dotychczasowego poziomu zatrudnienia, co 10. firma zamierza zwiększyć zatrudnienie, a 11 proc. – zmniejszyć. Udział firm zamierzających zwalniać pracowników w I kwartale 2025 r. jest o 4 pkt. proc. większy niż w grudniu 2023 r. Może to wynikać z przewidywanej optymalizacji zatrudnienia, dzięki wprowadzaniu kas samoobsługowych, rozwojowi sklepów autonomicznych oraz automatyzacji w hurcie.

Jak zaznacza ekspertka firmy handlowe rzadziej niż przed rokiem planują podwyżki wynagrodzeń w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. W badaniu MIK z grudnia 2024 r. co czwarte przedsiębiorstwo handlowe deklaruje, że chce podnieść płace. W 2023 r. aż 40 proc. firm planowało wzrost wynagrodzeń pracowników w I kwartale 2024 r., co wynikało z przewidzianego ustawowo w 2024 r. podniesienia płacy minimalnej. Mniej deklaracji firm handlowych o planowanych podwyżkach na początku 2025 r. prawdopodobnie wynika z tego, że zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów wzrost płacy minimalnej od stycznia będzie mniejszy niż w 2024 r. (o 8,5 proc. vs. 18,6 proc.).

Firmy handlowe zachowały stosunkowo dobrą płynność finansową

Kłosiewicz-Górecka zwraca uwagę na fakt, że zdaniem przedsiębiorców sektora handlu, na poprawę koniunktury w ich firmie największy wpływ mają: dobra płynność finansowa (84 proc. wskazań), wzrost wartości sprzedaży (82 proc.) i wzrost liczby nowych zamówień (78 proc.) – jak wynika z badania MIK z grudnia 2024 r. Firmy handlowe, mimo trudnych rynkowych uwarunkowań w 2024 r., zachowały stosunkowo dobrą płynność finansową. Według deklaracji przedsiębiorców, udział firm handlowych, których płynność finansowa jest dostateczna, aby zapewnić ciągłość funkcjonowania przedsiębiorstwa przez dwa i więcej miesięcy, nieco zwiększyła się r/r – z 88 proc. do 91 proc.

– W I kwartale 2025 r. największym wyzwaniem dla firm handlowych będzie prawdopodobnie osiągnięcie wzrostu liczby nowych zamówień i wartości sprzedaży. W listopadowym badaniu GUS wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wskazuje na przewagę negatywnych ocen konsumentów dotyczących sytuacji ekonomicznej kraju, poziomu bezrobocia i sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12. miesiącach. Może to skutkować niską skłonnością konsumentów do zakupów i wzrostem skłonności do oszczędzania – stwierdza na zakończenie Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Więcej informacji z Tygodnika Gospodarczego PIE, nr 52/2024: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2024/12/Tygodnik-PIE_52-2024.pdf
Udostępnij: