Przejdź do treści

Niższe zadowolenie z pracy w Polsce

Fot. No Fluff Jobs/Freepik

Rok do roku spada poziom szczęścia odczuwanego przez Polki i Polaków w pracy, a także ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie pracowników i pracowniczek.

Z 31 proc. do 19 proc. spadł również odsetek osób, które byłyby gotowe polecić swoją pracę. Widać wyraźny wzrost przywiązania zatrudnionych do work-life balance. Wśród najważniejszych czynników wpływających na szczęście w pracy, oprócz wynagrodzenia, znalazły się poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Spadło natomiast znaczenie relacji z przełożonymi i możliwości rozwoju.

Nie dziwi fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna

Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali – rok temu było to 6,8. To dane z najnowszej, 8. edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków”. Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86 proc. badanych wskazuje dobre wynagrodzenie. Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych – 44 proc. – jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto. Nie dziwi fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna (blisko 70 proc. badanych) i wynosi 6,4. Wśród osób obawiających się o swoje zatrudnienie jest to 4,2.

– Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs – polskiego portalu z ogłoszeniami z pracą, współautora raportu.

Zatrudnieni przywiązują coraz większą wagę do work-life balance

Inne elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników i pracowniczek to poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi – ok. 74,5 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 r. również na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, natomiast kolejne miejsca zajmowały aspekty takie jak współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju.

– Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania.

Odsetek osób, które poleciłyby swoją pracę, w rok spadł o 12 p.p.

Ankietowani dość nisko ocenili starania pracodawców w zakresie dbania o poczucie szczęścia pracowników i pracowniczek w pracy – na 4,7 w 10-punktowej skali. W stosunku do ubiegłorocznych wyników oznacza to spadek o 0,9 punktu. Bardzo spadł też odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy – z 31 proc. do 19 proc.

– Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie, i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników. Wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy – dodaje Paweł Jemioł, dyr. pionu operacji w Grupie Nordea, która jest partnerem raportu.

Całość raportu: 8. edycja raportu „Szczęście w pracy Polaków”
Udostępnij: