Dane pokazują, że 72 proc. podmiotów gospodarczych w Polsce ma trudności ze znalezieniem pracowników o pożądanych kompetencjach technicznych. Odpowiedzią są Branżowe Centra Umiejętności (BCU) – zaawansowane technologicznie ośrodki kształcenia, szkolenia i egzaminowania, ściśle współpracujące z biznesem i ośrodkami akademickimi.
Pięć z nich wkrótce wykształci specjalistów w dziedzinach związanych z OZE – poinformował serwis PAP MediaRoom, na podstawie informacji Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego (UPEBBI).
Rynek pracy potrzebuje specjalistów posiadających umiejętności techniczne
Warsztaty „Odnowa szkolnictwa zawodowego w dziedzinach energetyki rozproszonej poprzez Branżowe Centra Umiejętności (BCU)”, zorganizowane przez UPEBBI podczas II Kongresu Energetyki Rozproszonej w Krakowie, dotyczyły projektów edukacji zawodowej w dziedzinach: bioenergetyki, fotowoltaiki, energetyki wodnej oraz ochrony środowiska.
Dane z raportu ManpowerGroup zaprezentowane przez prof. Alinę Kowalczyk-Juśko z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie pokazują, że rynek pracy potrzebuje specjalistów posiadających umiejętności techniczne w branżach: IT, przemysł i surowce, transport, logistyka i motoryzacja oraz usługi komunalne i energetyka. W ramach tej ostatniej dziedziny istnieje duże zapotrzebowanie na specjalistów w zawodzie „technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej”.
Realizacją programu zajmuje się Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Odpowiedzią na kryzys kadrowy jest tworzenie Branżowych Centrów Umiejętności – nowa formuła w polskim systemie edukacji, która łączy oświatę z biznesem. Program za ponad 1,4 mld zł ze środków KPO został zainicjowany w 2022 r. przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Zakłada on utworzenie 120 BCU na terenie całej Polski, gdzie każdej dziedzinie gospodarki zostanie przypisane jedno centrum (w wyjątkowych wypadkach dwa) w kraju, o którego lokalizacji zadecyduje dana branża.
Realizacją programu zajmuje się Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, operator programu Erasmus+, która w latach 2022-2024 ogłosiła cztery konkursy na utworzenie BCU w 120 branżach.
Branża będzie pokazywać to, co jest najbardziej istotne i najbardziej innowacyjne
Projekty kształcenia w kierunkach energetyki odnawialnej są realizowane w pięciu BCU: w Jabłoniu (Lubelszczyzna), Swarożynie (Pomorze), Starym Brześciu (Kujawy), Marszewie (Wielkopolska) i w Warce (Mazowsze). Wsparcie merytoryczne zapewnią organizacje branż energetyki rozproszonej: Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego (UPEBBI), Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki, Towarzystwa Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych oraz Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy.
– Branża będzie pokazywać to, co jest najbardziej istotne i najbardziej innowacyjne. Uczniowie będą się uczyć praktycznej nauki zawodu, nauczyciele dokształcać, a ludzie dorośli zdobywać nowe kompetencje. To wszystko będzie służyło rozwojowi polskiej gospodarki – podkreślił Artur Zawisza, prezes UPEBBI.
UPEBBI reprezentuje interesy firm zajmujących się biznesem biogazowym i biometanowym
Beata Matecka, prezes Business Consulting Group i wiceprezes UPEBBI, wskazała, że duże firmy jak np. Orlen, który jest partnerem dla bioenergetycznego BCU w Swarożynie, są bardzo zainteresowane pozyskiwaniem kadr z tych placówek.
– UPEBBI reprezentuje interesy firm zajmujących się biznesem biogazowym i biometanowym. Wiemy, że w branżach OZE brakuje kadr. Dlatego współpracujemy z Ministerstwami: Klimatu i Środowiska oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a w ramach programu Erasmus+ z partnerami branżowymi z Czech i Łotwy, bo zależy nam na rozwoju edukacji zawodowej w Polsce i całej Europie Środkowej – zaznaczyła Beata Matecka.
BCU mają pełnić 4 funkcje: edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną
W trakcie warsztatów zostały zaprezentowane oferty edukacyjne pięciu BCU, powstających przy istniejących Zespołach Szkół-Centrach Kształcenia Rolniczego na terenie woj.: lubelskiego (Jabłoń), pomorskiego (Swarożyn), kujawsko-pomorskiego (Stary Brześć) i wielkopolskiego (Marszewo), a także przy Zespole Szkół w Warce na terenie województwa mazowieckiego.
BCU mają pełnić cztery funkcje: edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną. W ramach projektu do połowy 2026 r. należy przeszkolić każdorazowo w sumie minimum 200 osób: uczniów, nauczycieli, a także dorosłych spoza systemu edukacji, którym zależy na podniesieniu swoich kwalifikacji.