W obliczu dynamicznych zmian we współczesnym świecie, gdzie postęp technologiczny i globalizacja mają fundamentalny wpływ na rynek pracy, pojawia się pytanie o umiejętności, które będą kluczowe w ciągu najbliższych lat. Na co zwracają uwagę najwięksi pracodawcy?
Według prognoz, aż połowa pracowników będzie musiała przekwalifikować się do 2025 r., co stawia przed firmami wyzwania związane z adaptacją i poszukiwaniem osób posiadających nowoczesne umiejętności.
Najistotniejsze kompetencje to myślenie systemowe i zarządzanie złożonością
W obliczu transformacji rynku pracy przedsiębiorstwa zaczynają dostrzegać potrzebę rewizji strategii szkoleniowych oraz skupienia się na rozwijaniu elastyczności i adaptacyjności pracowników. Istotna jest zmiana perspektywy, przechodząc od tradycyjnego podejścia opartego na nauce stanowiska do modelu, w którym kluczowe są umiejętności.
Jak zaznacza Joanna Trzaska-Lorenz, Senior Manager, Group Talent Acquisition w Allegro, dla niej najistotniejsze kompetencje to myślenie systemowe i zarządzanie złożonością. Pozwalają one patrzeć na zadania z szerokiej perspektywy. Ekspertka podkreśla, że firmy w procesie rekrutacyjnym szczególną uwagę zwracają na kompetencje cyfrowe oraz umiejętność dostosowywania się do aktualnych potrzeb.
Obecne pokolenie jest bardziej zachęcane do rozwiązywania problemów niż wcześniejsze generacje
– W Allegro koncentrujemy się na kompetencjach cyfrowych, natomiast umiejętność dostosowywania się do upskillingu i reskillingu jest czymś, na czym w dużej mierze będziemy skupiać się w następnych latach, ponieważ system edukacji nie nadąży kształcić ludzi, których potrzebujemy. Patrząc na te kompetencje, koncentrując się na tu i teraz – myślenie systemowe i zarządzanie złożonością to jest to, na co w Allegro stawiamy w ramach pozyskiwania talentów – stwierdziła Trzaska-Lorenz.
Anna Panek, czł. zarządu i dyrektor HR w Soonly Finance, jako fundamentalne kompetencje, podkreśla krytyczne myślenie i umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami. Zauważyła, że obecne pokolenie jest bardziej zachęcane do rozwiązywania problemów niż wcześniejsze generacje, które nauczane były wymijania przeszkód, zamiast radzenia sobie z nimi. Dodatkowo, priorytetem stał się leadership, rozumiany jako zdolność do przewodzenia i bycia zarządcą danego projektu przez każdego pracownika, nie tylko tych na najwyższych stanowiskach.
Kluczową kompetencją jest krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów
– Dla nas absolutnie kluczową kompetencją jest krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Drugą kluczową kompetencją jest leadership, czyli przywództwo, ale nie lidera czy szefa, tylko to które rodzi się w każdym pracowniku. To jest umiejętność, którą chcemy wykształcić w całej naszej kadrze, niezależnie od jego stopnia i stanowiska – stwierdziła Panek.
Rozmowa rzuciła nowe światło na istotę kompetencji przyszłości. Podkreśla nie tylko ich znaczenie, ale także konieczność elastycznego dostosowywania się organizacji do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy.