Na sukces rynkowy przedsiębiorstwa składa się wiele czynników. Obok dobrego zarządzania zasobami i ludźmi, rzetelnego biznesplanu, umiejętności wykorzystania sytuacji gospodarczej, popytu w poszczególnych obszarach konsumpcyjnych oraz zdobyczy nowych technologii – ogromne znaczenie ma budowanie i rozwijanie wizerunku przedsiębiorstwa.
Warto położyć tu nacisk właśnie na rozwój, gdyż marka, która stoi w miejscu i nie dostosowuje się do zmieniającego się świata, może szybko stracić na wartości marketingowej. Jak budować wizerunek pracodawcy, zarówno w kontekście współpracy biznesowej, jak i rynku pracy? Bez wątpienia warto zacząć o strategii employer brandingu – radzi w poniższym tekście portal Praca.pl.
Co to jest marka pracodawcy?
Marka pracodawcy – ang. employer brand, to aktualny obraz firmy w świadomości:
- obecnych pracowników,
- potencjalnych pracowników,
- klientów, konsumentów,
- inwestorów, partnerów biznesowych,
- interesariuszy,
- konkurencji na rynku.
Na employer brand składa się wizerunek marketingowy, kultura organizacyjna, specyfika środowiska pracy, filozofia promowane przez przedsiębiorstwo, misja przedsiębiorstwa (społeczna, ekologiczna, charytatywna, inna), warunki zatrudnienia, poziom wynagrodzenia i benefity, sposób komunikacji prowadzonej z klientami, partnerami biznesowymi, mediami, opinie o firmie funkcjonujące w sieci i poza nią.
Duża część kreowania employer brandu ma za zadanie zwrócić uwagę najlepszych specjalistów na rynku i przyciągnąć do firmy największe talenty
Na markę pracodawcy składa się wiele czynników, niemniej szczególnie duży nacisk kładzie się tu na wizerunek przedsiębiorstwa jako pozytywnego miejsca pracy oferującego konkurencyjne wynagrodzenia i liczne korzyści materialne i pozamaterialne dla zatrudnionych. Dlatego też duża część kreowania employer brandu ma za zadanie zwrócić uwagę najlepszych specjalistów na rynku i przyciągnąć do firmy największe talenty. Innymi słowy, jeśli firma prowadzi działania, by aktualnym i ewentualnym przyszłym pracownikom pokazać, iż najlepiej zatrudnić się właśnie w jej strukturach – to znaczy, że działa w myśl zasad employer brandingu.
Jakie modele employer brandingowe wyróżniamy?
Employer branding to sposób kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Jest to obszar wiedzy o stosunkowo krótkiej historii, niemniej zdobywa coraz więcej zwolenników. Odpowiednie strategie dotyczące polepszenia wizerunku pracodawcy najczęściej prowadzone są przez HR oraz marketing, czyli działy zatrudniania i promocji w danej organizacji.
Jakie działania można zaliczyć do employer brandingu? Wizerunek pracodawcy można budować na dwóch płaszczyznach – w aktualnych strukturach firmy oraz poza jej granicami. Stąd wyróżnia się dwa modele employer brandingu, wewnętrzny i zewnętrzny.
Czym jest employer branding wewnętrzny?
W przypadku zatrudnionych już pracowników, działania employer brandingowe prowadzi się w celu polepszenia warunków pracy i budowania pozytywnej i przyjaznej atmosfery w firmie. Ważne są m.in.:
- procesy związane z motywacją zatrudnionych osób np. atrakcyjny system motywacyjny i premiowy,
- stworzeniem możliwości rozwoju w strukturach firmy (przejrzyste ścieżki kariery),
- zatrudnianie pracowników na preferowanych przez nich umowach,
- praca zdalna, praca hybrydowa,
- możliwość korzystania z elastycznego czasu pracy,
- pakiety socjalne np. prywatna opieka medyczna, środowisko wspierające rodziców dzieci, żłobki przyzakładowe,
- imprezy okolicznościowe, wyjazdy integracyjne, inne benefity,
- bezpłatne szkolenia, możliwość rozwoju umiejętności, podwyższania kwalifikacji,
- kultura organizacyjna wspierająca równouprawnienie i otwartość, przeciwdziałająca dyskryminacji,
- możliwość korzystania z konsultacji dot. kariery u coacha pracy, konsultacji z psychologiem w pracy itp.
Employer branding zewnętrzny
Nie mniej ważny jest zewnętrzny employer branding, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku, a szczególnie promowanie firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy w celu przyciągnięcia talentów, największych specjalistów mogących zasilić kadrę przedsiębiorstwa. Skuteczny employer branding to działanie bardzo złożone, które powinny rozpocząć się od dokładnej analizy aktualnego wizerunku firmy, popartego badaniami konsumenckimi i innymi. Ważnym krokiem jest także przejrzyste określenie takich elementów wizerunku jak:
- wartości pracodawcy, filozofia, misja firmy,
- kultura organizacyjna,
- cechy unikatowe, charakterystyczne dla danego miejsca pracy,
- polityka kadrowa, w tym sygnalizowane w ofertach pracy i komunikatach dotyczących rekrutacji oferowane warunki zatrudnienia, poziom wynagrodzenia na poszczególnych typach stanowisk, benefity pozapłacowe oferowane kandydatom, możliwość rozwoju kariery,
- współpraca z prestiżowymi jednostkami, znanymi specjalistami,
- wykorzystanie najnowocześniejszych technologii,
- udział w targach pracy, targach talentów,
- udział w konferencjach, śniadaniach branżowych, innych wydarzeniach,
- działalność pracodawcy w mediach społecznościowych,
- content marketing, w tym wartościowe treści eksperckie publikowane na stronie www pracodawcy,
- nagrody, wyróżnienia,
- współpraca z różnymi markami o zbliżonych wartościach i celach.
Jak budować markę pracodawcy?
Dobra, silna marka firmy to wynik sporego wysiłku, który może się jednak bardzo opłacać. Dzięki działaniom prowadzonym w tym zakresie zwiększa się lojalność pracowników, ich zaangażowanie i produktywność, a to z kolei przekłada się na wyniki finansowe firmy. Ponadto, dzięki życzliwym opiniom aktualnych pracowników i innym, wyżej wymienionym działaniom, kształtuje si pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Pracownik jest ambasadorem firmy, najcenniejszym jej kapitałem, jeżeli oczywiście zachowuje się odpowiedzialnie. Silna marka to stabilna pozycja na rynku oraz efektywni i jednocześnie zadowoleni ludzie. Taka jednostka jednocześnie działa jak magnes, w którym chcą pracować utalentowane i ambitne osoby. W efekcie firma nie ma problemów z obsadzaniem specjalistycznych i odpowiedzialnych stanowisk. Rekrutacje są szybkie i skuteczne, co przekłada się także na wysoką retencję pracowników.
Z badań praca.pl („Badanie marki pracodawcy”, 2017) wynika, że 70% kandydatów chętniej zaaplikuje do pracodawcy, który aktywnie zarządza swoją marką. Co więcej 70% osób szukających pracy wysyła CV do prestiżowych firm, nawet kiedy ci nie mają aktywnych ogłoszeń rekrutacyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że aż 67% naszych użytkowników przegląda profile pracodawców.
Employer branding – przykłady
W jaki sposób marka pracodawcy zachęca kandydatów ubiegających się o pracę do aplikowania na wybrane stanowisko? Eksperci Praca.pl podkreślają, że w publikowanym ogłoszeniu powinny znaleźć się kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje takie jak:
- opis firmy jako miejsca pracy,
- atrakcyjna szata graficzna,
- jasno zdefiniowane wymagania wobec kandydatów,
- informacje o konkretnym wynagrodzeniu / widełkach wynagrodzenia, zwłaszcza na stanowiskach deficytowych,
- sprecyzowane korzyści wynikające z podjęcia pracy – np. pakiet szkoleń,
- nagrody i wyróżnienia istotne z punktu widzenia kandydata.
Opracowanie i wdrażanie strategii employer brandingu jest zadaniem, które skutecznie realizujemy od wielu lat, współpracując z różnorodnymi markami, i niewielkimi działającymi na lokalnych rynkach, jak i dużymi korporacjami o międzynarodowym zasięgu.
Budowanie marki pracodawcy – korzyści
Budowanie marki pracodawcy jest procesem długotrwałym, w efekcie którego firma zyskuje ugruntowaną pozycję na rynku, zadowoleni pracownicy są jej wizytówką, a nowi kandydaci ustawiają się w kolejce, by zasilić jej szeregi. Markę buduje się długo, jednak łatwo ją zniszczyć niewłaściwym ruchem, wypowiedzią lub postępowaniem, dlatego warto zadbać o spójność komunikatów w promocji marki – właśnie poprzez dobrze opracowaną strategię employer brandingu.
O tym, jak ważny jest employer branding w przyciąganiu do firmy dobrych specjalistów, mówią statystyki. Kandydaci chętnie wysyłają dokumenty aplikacyjne do firmy, w której chcieliby pracować, mimo że ta akurat nie prowadzi rekrutacji.