Przejdź do treści

Polki – przedsiębiorcy dominują głównie w branży usługowej

Fot. Sukces Pisany szminką/Freepik

Ponad ⅔ polskich przedsiębiorczyń postrzega obecne przepisy jako blokadę w prowadzeniu firmy.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką, odpowiedzi respondentek prowadzących własny biznes wskazują, że 17 proc. z nich nie dostrzega obecnie żadnych możliwości na rozwój. Jednak 40 proc. te szanse na rozwijanie swojego biznesu widzi. Ponad ¼ rozwijała swoją firmę w ostatnich latach zarówno stacjonarnie, jak i online, a co szósta polska przedsiębiorczyni chce rozwijać firmę międzynarodowo. Tymczasem wystartowała XVI edycja konkursu Sukces Pisany Szminką organizowanego przez Fundację WłączeniPlus.

Polskie bizneswoman prowadzą głównie firmy usługowe i jest im coraz trudniej

Dane wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet pochodzące z rejestru KRS wskazują, że kobiety są właścicielkami ponad 27 proc. polskich firm. Przedsiębiorczynie dominują głównie w branży usługowej – udział własności kobiet w tym sektorze oscyluje w granicach od 50 do nawet 70 proc. Obecnie ponad ⅔ polskich przedsiębiorczyń uczestniczących we wspomnianym badaniu przeprowadzonym przez Fundację WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką, ocenia, że prowadzenie firmy jest obecnie trudniejsze, niż było 4 lata temu. Jedynie 17 proc. nie zauważa zmiany w tym zakresie, a w opinii tylko 13 proc. respondentek zarządzanie własnym biznesem jest łatwiejsze.

Wsparcie dla przedsiębiorczych Polek

Rusza XVI edycja największego i najstarszego konkursu nagradzającego polskie przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie – Sukces Pisany Szminką. Laureatki i laureaci poprzednich jego edycji zyskali nie tylko rozgłos, ale przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty czy pozyskując inwestorów. Zwycięzcy mają szansę na posadzenie drzewa w Alei Ludzi Zmieniających Świat w ogrodach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w ramach konkursowej statuetki.

Wyniki wspomnianego badania wskazują, że zdaniem wszystkich ankietowanych największym wsparciem bezpośrednio po założeniu własnej firmy byłoby dofinansowanie na start (23 proc. wskazań). Z kolei z deklaracji respondentek prowadzących swój biznes wynika, że ich zdaniem najlepszym wsparciem na początek byłyby niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy (31 proc. wśród przedsiębiorczyń w porównaniu do 18 proc. wśród ogółu badanych) oraz mniejsze podatki (21 proc. kontra 15 proc. wśród wszystkich badanych).

Kobiety prowadzące firmy, potrzebują długofalowego wsparcia w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności

– Dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: perspektywy i rozwój” doskonale pokazują, że przedsiębiorczość kobiet w Polsce napotyka na bariery, związane z niestabilnym i złożonym otoczeniem prawno-podatkowym. Zamiast dofinansowania na start, kobiety prowadzące firmy, potrzebują przede wszystkim długofalowego wsparcia w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności, takich jak składki ZUS – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji Włączeni Plus.

– To sygnał dla decydentów, że realna pomoc nie polega tylko na wsparciu na starcie, ale na tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi w dłuższym okresie.

Misją Fundacji WłączeniPlus jest szeroko pojęte wsparcie rozwoju przedsiębiorczości kobiet w Polsce, a konkursu Sukces Pisany Szminką – nagłaśnianie ich lokalnych i ogólnoświatowych sukcesów – dodaje Kozierowska.
Udostępnij: