Przejdź do treści

Polski rynek handlowy: kontynuacja dobrej passy

Fot. C&W

W II kwartale br. na rynek trafiło osiem nowych obiektów handlowych, a w budowie pozostaje ok. 400 tys. mkw. powierzchni.

Dobrym rezultatom po stronie podaży towarzyszy niesłabnące zainteresowanie ze strony nowych marek, a także dobre wyniki sprzedaży detalicznej, odwiedzalności centrów handlowych i ich obrotów – wynika z podsumowania sytuacji w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce przez międzynarodową agencję doradczą Cushman & Wakefield (C&W).

PODAŻ: deweloperzy na rynku handlowym nie zwalniają

W II kwartale br. deweloperzy oddali do użytku ok. 124 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, która obejmowała osiem nowych inwestycji, trzy rozbudowy istniejących obiektów oraz dwie przebudowy.

– Okres pomiędzy kwietniem a czerwcem to niezwykle intensywny czas dla polskiego sektora nieruchomości handlowych. W II kwartale rynek wzbogacił się o parki handlowe otwarte w Jastrzębiu-Zdrowiu, Olsztynie, Świebodzinie, Tychach, Zawierciu i Zgorzelcu. Ponadto działalność rozpoczęła Galeria Starówka w Lesznie oraz Castorama w Białej Podlaskiej. Dodatkowo w tym czasie zakończyła się rozbudowa Dekady w Grójcu oraz parku Nowa Górna w Łodzi. Z kolei przebudowie uległy trzy budynki po dawnym sklepie Tesco, których miejsce zajęły dwa parki handlowe i Leroy Merlin w Poznaniu. W rezultacie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już 16,4 mln mkw., a do końca tego roku rynek prawdopodobnie powiększy się jeszcze o kolejne ok. 250 tys. mkw. – komentuje Ewelina Staruch, Senior Analyst w C&W.

Obecnie prowadzone są rozbudowy dziewięciu budynków handlowych

Jak wynika z danych C&W, na koniec czerwca w budowie pozostawało ok. 400 tys. mkw. powierzchni, która zostanie oddana do użytku w latach 2024-2026. Z tego 300 tys. mkw. powierzchni w budowie przełoży się na 29 nowych obiektów, a pozostałe 100 tys. mkw. przypadnie na rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów. Obecnie prowadzone są rozbudowy dziewięciu budynków handlowych, m.in. obiektu Designer Outlet Kraków, parku Brama Pomorza w Chojnicach, czy też Galerii Hosso w Policach. Najwięcej powierzchni najmu będącej obecnie w budowie dostarczy Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. mkw.), park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (26 tys. mkw.) i BIG Ostróda (25 tys. mkw.).

POPYT: do Polski weszły trzy nowe marki

W II kwartale br. polski rynek handlowy przywitał trzy nowe brandy, a wszystkie otwarcia miały miejsce w Warszawie. Debiutu doczekała się piekarnia Luca wywodząca się z Rumunii, która na swoją pierwszą lokalizację wybrała budynek Polna Corner. Ponadto w stolicy pojawił się nowy craft bar Veselka z Ukrainy debiutujący w Browarach Warszawskich, a w Fabryce Norblina otworzył się pierwszy sklep stacjonarny Answear.com.

SPRZEDAŻ DETALICZNA: pierwsza połowa roku ze wzrostami

– Dynamika sprzedaży detalicznej w II kwartale br. była dodatnia i według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,1% r/r w kwietniu oraz 5,0% r/r w maju. Dla porównania, II kwartał poprzedniego roku notował wysokie spadki sięgające -7,3% r/r w kwietniu i -6,8% r/r w maju. Ten pozytywny trend na pewno nie umknie uwadze marek konsumenckich i może skłonić je do bardziej śmiałych planów ekspansji o kolejne lokalizacje na mapie handlowej Polski – komentuje Ewelina Staruch.

– Wskaźnik nastrojów konsumenckich ulega systematycznej poprawie, więc można spodziewać się, że kategorie szczególnie ważne dla centrów handlowych, czyli przede wszystkim Tekstylia, odzież i obuwie odbiją się w kolejnych miesiącach – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research w C&W.

W pierwszej połowie roku poziom e-commerce w poszczególnych miesiącach nie spadł poniżej 8%

Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w maju wyniósł 8,6%. W pierwszej połowie roku poziom e-commerce w poszczególnych miesiącach nie spadł poniżej 8%.

– Spośród dziewięciu wyodrębnionych przez GUS kategorii, najwyższy odsetek sprzedaży przez internet wyróżnia Prasę, książki (23,3%) oraz Tekstylia, odzież i obuwie (23,0%). Warto zauważyć, że sektor mody z powodzeniem funkcjonuje w omnichannelowej formule i większość marek odzieżowych dostosowała już swoje kanały dystrybucji do zachowań konsumenckich – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
Udostępnij: