Przejdź do treści

Ponad połowa Polaków preferuje przy zakupach produkty polskiego pochodzenia

Fot. ClickMeeting

Patriotyzmem konsumenckim, czyli preferowaniem przy zakupie polskich produktów, najczęściej, według deklaracji, kierują się osoby w wieku powyżej 60 lat, a najmniejszą wagę przywiązują do niego osoby z pokolenia Z (od 18 do 27 lat).

W przypadku zakupów oprogramowania i usług technologicznych taką postawę deklaruje 55 proc. badanych przez firmę ClickMeeting. W pytaniu o to, z jakich polskich rozwiązań technologicznych korzystają, Polacy najczęściej wskazują: chat lub komunikator, platformę do wydarzeń online i webinarów, platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe.

Stwierdzenie „dobre, bo polskie” – często używane w odniesieniu do krajowej żywności – ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie

Ponad połowa Polek i Polaków – 55 proc. – deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych kieruje się patriotyzmem konsumenckim, czyli preferuje produkty polskiego pochodzenia. Przekonanie, że stwierdzenie „dobre, bo polskie” – często używane w odniesieniu do krajowej żywności – ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie, wyraża 64 proc. respondentów. To wnioski z najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, firmy działającej na rynku rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej.

Podobnie wygląda to w przypadku produktów z innych kategorii, przy których wyborze patriotyzmem konsumenckim kieruje się 58 proc. badanych. W tej grupie taka postawa najczęściej dotyczy zakupu odzieży, obuwia i dodatków (67 proc.), artykułów spożywczych (65 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (47 proc.).

W Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony

– Kiedy mówimy o patriotyzmie konsumenckim, to najczęściej przychodzi nam na myśl żywność i znaczenie tego typu postawy dla polskiego rolnictwa, pomijając inne dziedziny gospodarki. Tymczasem w Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony, bo musimy konkurować z rozwiązaniami dostarczanymi przez globalne korporacje. Często są one porównywalne i nie zawsze lepsze od polskich, choć bardziej rozpoznawalne dzięki silnej marce, która za nimi stoi  – mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager w ClickMeeting. – Warto też pamiętać, że, szczególnie w przypadku rozwiązań technologicznych związanych z przechowywaniem danych osobowych, kraj czy kontynent przechowywania oraz obowiązujące w nim przepisy o ochronie prywatności mają duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa.

Poziom patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem

Najczęściej kierowanie się patriotyzmem przy decyzjach zakupowych, zarówno w przypadku oprogramowania jak i innych produktów, deklarują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia baby boomers (60 lat i więcej) – średnio 60 proc. Drugie miejsce pod tym względem zajmują przedstawiciele pokolenia X (45-59 lat) – średnio 57 proc. Na trzecim miejscu znaleźli się millenialsi (28-44 lata) – średnio 55 proc. – a czwarte osoby z pokolenia Z (18-27 lat) – średnio 49 proc.

Niemal co 3. osoba jest gotowa dopłacić za polskie rozwiązania technologiczne

Mimo powyższych deklaracji 35 proc. badanych przyznaje, że faktycznie korzysta z polskiego oprogramowania. W przypadku blisko połowy z tej liczby jest to chat lub komunikator. Nieco ponad ¼ wskazała platformę do wydarzeń online i webinarów, a po 19 proc. – platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe. Niecałe 10 proc. wszystkich respondentów używałoby polskiego oprogramowania, gdyby miało taką możliwość, a 44 proc. nie zna pochodzenia wykorzystywanych przez siebie programów.

Aż 28 proc. byłoby skłonne zapłacić więcej za program czy usługę ze względu na jego lub jej polskie pochodzenie.
Udostępnij: