– Większość pracowników na świecie czerpie satysfakcję z pracy. Według danych Gallup World Poll, w 2023 r. połowa pracowników (50 proc.) była nią całkowicie usatysfakcjonowana, a 41 proc. stanowili raczej usatysfakcjonowani. Tylko 8 proc. pracowników nie było zadowolonych ze swojej pracy.
Poziomy satysfakcji różnią się jednak w zależności od regionu i zawodu. Pracownicy w Ameryce Północnej, Nowej Zelandii, Australii i Europie Zachodniej są zwykle bardziej zadowoleni. Menadżerowie, właściciele firm i specjaliści są bardziej usatysfakcjonowani, a leśnicy, rybacy i rolnicy – mniej. Co więcej, w bogatszych krajach różnica między najbardziej a najmniej zadowolonymi grupami jest znacznie mniejsza niż w biedniejszych regionach – zwraca uwagę Iga Rozbicka z Tygodnika Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
W Polsce niski poziom satysfakcji towarzyszył tylko 6 proc. pracowników, a 1 proc. nie odczuwał żadnej satysfakcji z pracy
W opinii ekspertki w Polsce także większość osób jest w mniejszym lub większym stopniu usatysfakcjonowana z pracy. Według danych Eurostatu, w 2021 r. 31 proc. pracowników w Polsce czerpało wysoką satysfakcję ze swojej pracy, a 60 proc. – umiarkowaną. Niski poziom satysfakcji towarzyszył tylko 6 proc. pracowników, a 1 proc. nie odczuwał żadnej satysfakcji z pracy. Jednak mimo że w większości czerpiemy z pracy satysfakcję, na tle UE wyróżnia nas relatywnie niski odsetek pracowników o jej najwyższym poziomie. Pod tym względem zajmujemy trzecie miejsce od końca, poniżej odsetka dla ogółu Wspólnoty (44 proc.).
Jak zaznacza dalej ekspertka, mimo że poziom satysfakcji z pracy na całym świecie jest wysoki, praca nie należy do najprzyjemniejszych aktywności. Naukowcy, którzy badali dobrostan w losowych punktach czasu, odkryli, że spośród czterdziestu różnych zajęć tylko leżenie w łóżku wymuszone chorobą wpływa gorzej na poczucie szczęścia niż praca. W badaniu z 2020 r. mniej satysfakcjonujące niż praca okazało się tylko czytanie wiadomości o COVID-19.
W wielu społeczeństwach „posiadanie” pracy ma pierwszorzędne znaczenie finansowe, społeczne i kulturowe
Skąd ten paradoks pomiędzy wysoką satysfakcją a niskim poziomem szczęścia w danej chwili? – pyta dalej Rozbicka. Subiektywna ocena satysfakcji odzwierciedla różne społeczne narracje, a nie odczucia, które towarzyszą nam podczas wykonywania pracy. W wielu społeczeństwach „posiadanie” pracy ma pierwszorzędne znaczenie finansowe, społeczne i kulturowe. Stabilna praca, która zapewnia źródło dochodu, jest często wystarczająca, aby być ogólnie zadowolonym, nawet jeśli wykonywanie jej na co dzień może wydawać się mniej przyjemne niż inne czynności.
– Warto jednak dbać zarówno o szeroko rozumianą satysfakcję, jak i zadowolenie pracowników w czasie wykonywania pracy. Na dobre samopoczucie w pracy wpływa nie tylko płaca, ale także aspekty pozafinansowe, jak pozytywne relacje zawodowe (szczególnie z kierownikami), work-life balance, zainteresowanie pracą i poczucie celu. Zadowolenie z pracy i dobrostan mogą przynieść wiele korzyści, zarówno pracownikom, jak i pracodawcom.