Przejdź do treści

Pracownicy organizacji humanitarnych potrzebują lepiej dopasowanych rozwiązań, by działać

Fot. free-images.com

Devex, niezależna organizacja zajmująca się tematyką globalnego rozwoju czy pomocy humanitarnej oraz firma Visa, jeden ze światowych liderów płatności cyfrowych, opublikowali wyniki ankiety przeprowadzonej wśród niemal 1000 ekspertów ds. rozwoju międzynarodowego.

Z raportu wynika, że owi eksperci widzą potrzebę bardziej elastycznego podejścia do dostarczania wsparcia w obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej i zmian klimatycznych. W raporcie „Nowe spojrzenie na pomoc humanitarną w erze cyfrowej: Budowanie globalnych możliwości w odpowiedzi na lokalne potrzeby” spytano niemal 1000 specjalistów ds. rozwoju z całego świata o zalety i wady różnych form dostarczania wsparcia, od cyfrowych przelewów po bony żywnościowe.

Pracownicy organizacji humanitarnych mówią głośno i wyraźnie, że potrzebują różnych, efektywnych kosztowo opcji pomocy

Badanie wykazało, że praktycznie wszyscy respondenci (94%) uważają, że ważna jest różnorodność metod niesienia pomocy. Około dwie trzecie ekspertów (68%) twierdzi, że dostosowanie formy dostarczania pomocy humanitarnej do preferencji odbiorców jest najważniejszym kryterium podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych, a 78% jest przekonana, że potrzeba niedrogich i efektywnych kosztowo sposobów dostarczania wsparcia jest coraz większa.

– Pracownicy organizacji humanitarnych mówią głośno i wyraźnie, że potrzebują różnych, efektywnych kosztowo opcji pomocy. Teraz zbyt często muszą korzystać z tego, co mają pod ręką, nawet jeśli nie jest to odpowiednie rozwiązanie – powiedział Rajiv Garodia, SVP i globalny dyrektor Visa ds. rozwiązań dla administracji publicznej. – To stawia ich w trudnym położeniu – na przykład poleganie w dużym stopniu na bonach gotówkowych oznacza możliwość wywołania skoków inflacji. Zapewnienie programom humanitarnym większego wyboru i różnorodnych opcji dostarczania pomocy, jest szansą, by je wzmocnić, jednocześnie pozwoli dostarczać potrzebującym dokładnie to, czego potrzebują, wtedy, kiedy tego potrzebują.

Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania

Badani wskazali sytuacje, w których określone rodzaje dostarczania pomocy mogą być najbardziej efektywne. Na przykład prawie trzy czwarte respondentów (74%) zgodziło się, że płatności cyfrowe mogą szczególnie przydać się organizacjom, które działają w sytuacjach kryzysowych związanych z klimatem i klęskami żywiołowymi. Pokazuje to, jak ważną rolę mogą odgrywać szybkość i bezpieczeństwo płatności cyfrowych przy niesieniu pomocy w niestabilnym środowisku dotkniętym katastrofą.

Większość badanych ekspertów (70%) zgodziła się, że pandemia COVID-19 udowodniła, jak ważne jest opracowanie przyjaznych dla użytkownika przepisów dotyczących dostępu do płatności cyfrowych.

Zapewnienie inkluzywności i oferowanie wyboru to podstawa

Jednak ponad połowa (55%) ankietowanych nadal twierdzi, że brak umiejętności cyfrowych i finansowych stoi na drodze do rozpowszechnienia się płatności cyfrowych.

– Pracownicy organizacji pomocowych działają w złożonych środowiskach, w których ważne jest wiele niuansów i potrzebują kompleksowego zestawu narzędzi odpowiadających na ich potrzeby – powiedział Raj Kumar, prezes i redaktor naczelny Devex. – Pomoc cyfrowa jest doskonałym przykładem: ma wiele zalet i ogromny potencjał, ale jej wdrożenie musi być poprzedzone podnoszeniem cyfrowych i finansowych umiejętności, a także poprawą dostępu do formalnej identyfikacji beneficjentów. Zapewnienie inkluzywności i oferowanie wyboru to podstawa.

Ważne ustalenia raportu:

  • Trzy najważniejsze czynniki umożliwiające pomoc humanitarną poprzez płatności cyfrowe to lepszy dostęp do technologii takich jak telefony i komputery (62%), ulepszona infrastruktura cyfrowa (56%) oraz zwiększenie zaufania do płatności cyfrowych (46%).
  • Największe wyzwania, przed którymi stanęły podmioty zaangażowane w cyfrową pomoc humanitarną, to m.in. brak koordynacji i komunikacji między dostawcami usług finansowych (62%), biurokracja i przeszkody natury politycznej (57%).
  • Wręczanie gotówki to najczęstsza (41% respondentów) i najbardziej inkluzywna (54%) metoda dostarczania pomocy bezpośredniej. Jednocześnie, jak wskazali eksperci, jest to też najmniej bezpieczny (10%) i transparentny (16%) sposób udzielania wsparcia.

 

Udostępnij: