Firma EFL działająca w branży leasingowej ogłosiła wyniki finansowe osiągnięte w I półroczu br.
Firma sfinansowała wówczas aktywa o rekordowej wartości 5,2 mld zł, co oznacza prawie ponad 20% wzrost rok do roku. To wyraźnie więcej niż cała branża, która w tym okresie odnotowała wzrost 13,5%.
Zrównoważony wzrost…
Wynik ten EFL osiągnął w finansowaniu pojazdów ciężkich +22% (rynek -14%). Dzięki temu zwiększył swoje udziały do 16,2% (z 11,5% po półroczu 2023 roku). Eksperci EFL zwracają uwagę, że dynamika rynku wynika z rosnącej liczby transakcji, gdyż ich średnia wartość spada. MŚP wracają powoli do inwestycji, ale szukają okazji budżetowych.
– Nasze udziały rynkowe na koniec czerwca tego roku wyniosły 9,6%, podczas gdy rok wcześniej było to 9,1%. Rynek rósł najszybciej w pojazdach lekkich – tu staraliśmy się dotrzymać kroku ponad 30% dynamice. Bardzo dobre wyniki osiągnęliśmy w finansowaniu maszyn, gdzie odnotowaliśmy dynamikę dwukrotnie wyższą od rynku (11% EFL vs 5% rynek) i spektakularną na rynku finansowania pojazdów ciężarowych (22% EFL vs 14% rynek) co pozwoliło osiągnąć ponad 16% udział w tym segmencie – informuje Paweł Bojko, wiceprezes EFL.
W przypadku finansowania samochodów osobowych spółka podążała za rynkiem
Od stycznia do czerwca 2024 roku firma sfinansowała pojazdy o łącznej wartości prawie 3,5 mld zł (+27% r/r, przy dynamice rynkowej na poziomie 17%). Zdecydowanie lepiej niż rynek spółka poradziła sobie na rynku pojazdów ciężkich. Wartość leasingu i pożyczek udzielonych przez spółkę na te aktywa wyniosła prawie 1,6 mld zł, co przełożyło się na ponad 22% dynamikę rok do roku, przy niemal 14% spadku całej branży. W przypadku finansowania samochodów osobowych spółka podążała za rynkiem. Odnotowała ponad 30% wzrost r/r, przy 32% dynamice rynku.
– Zarówno bardzo dobry wynik naszej firmy jak i całej branży to efekt boom-u na rynku pojazdów, w tym również rosnącego zainteresowania wśród firm autami elektrycznymi i programu dopłat rządowych do samochodów zeroemisyjnych „Mój Elektryk”. Niestety w drugiej części roku o takim rezultacie nie będzie mowy, gdyż z uwagi na wyczerpanie się środków finansowych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymał udzielanie dotacji do leasingu elektryków. Taka decyzja z pewnością ograniczy czasowo finansowanie nowych aut elektrycznych w Polsce leasingiem w drugim półroczu, gdyż ta forma pozyskiwania odpowiada za 54% finansowania pojazdów elektrycznych w Polsce – podkreśla Paweł Bojko.
Wartość leasingu i pożyczek udzielonych przez spółkę na maszyny i urządzenia wyniosła ponad 1,6 mld zł
Ponad dwukrotnie wyższą dynamikę niż rynek EFL odnotował także na rynku maszyn i urządzeń. Wartość leasingu i pożyczek udzielonych przez spółkę na maszyny i urządzenia wyniosła ponad 1,6 mld zł, co dało prawie 11% wzrost rok do roku, podczas gdy rynek odnotował blisko 5% dynamikę rok do roku.
Leasingujemy więcej za mniej
Analiza wyników Związku Polskiego Leasingu według liczby transakcji pokazuje, że wzrost branży w I półroczu 2024 roku wynikał przede wszystkim ze wzrostu liczby transakcji o ponad 17% r/r, ponieważ średnia wartość transakcji spadła o ponad 2% r/r.
– W EFL mieliśmy do czynienia z podobnym trendem z tym, że dynamika liczby transakcji była jeszcze wyższa i wyniosła ponad 23% r/r. Dwa czy trzy lata temu było odwrotnie – leasingowaliśmy mniej środków trwałych w ujęciu rocznym, ale o wyższej wartości.