Międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield (C&W) podsumowała sytuację w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce. Trzeci kwartał przyniósł kontynuację wysokiej aktywności deweloperskiej, a nowe otwarcia zostały kompletnie zdominowane przez parki handlowe.
To pierwszy taki kwartał w rozwoju polskiego rynku, kiedy jeden format całkowicie zdominował nową podaż. Dobrym nastrojom w segmencie nieruchomości handlowych towarzyszy też rosnąca liczba debiutów marek, a także pozytywne wyniki notowane po stronie sprzedaży detalicznej, odwiedzalności centrów handlowych i ich obrotów.
PODAŻ: 102 000 mkw. otwartej powierzchni handlowej III kwartale
– 3. kwartał w sektorze nieruchomości handlowych stanął pod znakiem wysokiej aktywności deweloperskiej i przyniósł 102 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej na rynek. Wszystkie nowe otwarcia dotyczyły formatu parków handlowych, które powstały zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 000 mieszkańców. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce sięgają aktualnie ok. 16,6 mln mkw., a według prognoz cały 2024 rok zamknie się wynikiem ok. 460 000 mkw. nowej podaży – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research w C&W.
Największe obiekty to parki handlowe BIG Gorzów oraz BIG Ostróda, obydwa o powierzchni ok. 25 000 mkw. GLA. W tym czasie na rynku zadebiutował również San Park Piaseczno dostarczając na rynek Mysiadła ok. 18 500 mkw., który wraz z budynkami Castoramy, OBI, Biedronki i Selgrosa (zostały wybudowane wcześniej) tworzy kompleks przekraczający 45 000 mkw. Dodatkowo rozbudowy trzech parków handlowych w Radomsku, Skarżysko-Kamiennej i Sycowie przyczyniły się do zwiększenia podaży o 5700 mkw.
Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwach śląskim oraz mazowieckim
– Aktualnie w realizacji pozostaje 350 000 mkw., a deweloperzy są w trakcie budowy 44 obiektów handlowych, z czego 26 nieruchomości to całkiem nowe inwestycje. Z kolei 14 projektów przypadnie na rozbudowy, a 4 na przebudowy istniejących już obiektów. Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwach śląskim oraz mazowieckim, gdzie powstaje odpowiednio 55 000 i 54 000 mkw. powierzchni. Ponadto 37% powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 000 mieszkańców, zaś 43% w największych aglomeracjach powyżej 400 000 mieszkańców – mówi Ewelina Staruch, Senior Analyst w C&W.
Popyt: 10 nowych marek na polskim rynku
Trzeci kwartał zaowocował debiutem dziesięciu brandów planujących dalszy rozwój w naszym kraju i były to: Arket, Bulgari, Carpatree, Dior Fashion, Dreame, GAP, Greek House, Rebernia, TAG Heuer oraz Tissot. Siedem z nich na otwarcie pierwszego w Polsce sklepu wybrało Warszawę.
Sprzedaż detaliczna: 3. kwartał nadal pozytywny
– Dynamika sprzedaży detalicznej w trzecim kwartale 2024 kontynuowała dobrą passę i była dodatnia – według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,4% r/r w lipcu oraz 2,6% r/r w sierpniu. Dla porównania trzeci kwartał poprzedniego roku notował spadki na poziomie -4,0% r/r w lipcu i -2,7% r/r w sierpniu. Badając sprzedaż detaliczną w cenach stałych w sierpniu 2024, można zauważyć, że najwyższe wzrosty względem sierpnia poprzedniego roku wystąpiły w przypadku kategorii „Pojazdy samochodowe, motocykle i ich części” oraz grupy „Pozostałe”, które zanotowały wzrost o odpowiednio 15,7% i 13,9% r/r. Pozytywnie wyglądała też sytuacja w grupie produktów „Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny”, które osiągnęły dodatnią dynamikę na poziomie 11,2% r/r – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
– Rokroczne spadki wystąpiły w czterech kategoriach. Najgorszy wynik odnotowano dla „Tekstyliów, odzieży i obuwia” (-13,6% r/r), „Mebli, RTV i AGD (-5,3% r/r), „Prasy i książek” (-1,9% r/r) oraz „Żywności, napojów i wyrobów tytoniowych” (-0,4% r/r).