Przejdź do treści

Sprawdź, zanim udostępnisz

Fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Pod hasłem „Sprawdź, zanim udostępnisz” rozpoczęła się kolejna kampania przeciwdziałania dezinformacji w internecie przygotowana i koordynowana przez NASK.

Akcja uświadamia zagrożenia związane z machinacjami informacyjnymi

Prowadzona jest przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz brytyjską rządową jednostką Government Communications Service International (GCSI), która zajmuje się komunikacją społeczną – poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji.

Akcja uświadamia zagrożenia związane z machinacjami informacyjnymi, pokazuje metody oraz konsekwencje fałszywych przekazów, przybliża sposoby ich neutralizacji, opisuje przypadki dezinformacji w Polsce.

Metoda składająca się z siedmiu kroków nawiązuje do hasła przewodniego kampanii i nosi nazwę SPRAWDŹ

Kampania jest prowadzona w mediach społecznościowych i ma na celu przede wszystkim upowszechnienie prostej metody, która może ograniczyć liczbę krążących w nich fake newsów będących często bronią w atakach dezinformacyjnych. Jest pomocna w rozpoznawaniu fałszu i mistyfikacji.

Metoda składająca się z siedmiu kroków nawiązuje do hasła przewodniego kampanii i nosi nazwę SPRAWDŹ. Każda litera tej nazwy oznacza czynność, którą należy wykonać, by zweryfikować prawdziwość treści, z którą mamy do czynienia. Szczegóły dotyczące tej techniki znajdują się na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info.

Istotne są także pochodzenie informacji oraz jej autorstwo

Przed udostępnieniem wątpliwego lub kontrowersyjnego materiału warto więc sprawdzić, w jakim stopniu angażuje on emocje, czy nie ma na celu dzielić i podżegać, czy spełnia warunki logiki i czy nie został poddany dekontekstualizacji. Istotne są także pochodzenie informacji oraz jej autorstwo.

Kampania będzie miała kolejne odsłony. Przed i po niej zostaną przeprowadzone badania świadomości społecznej na temat dezinformacji – zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji.
Udostępnij: