Polska zaczęła świadczyć Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (EETS). Dzięki EETS możliwe jest wnoszenie opłaty za przejazd drogami objętymi elektronicznym poborem opłat na terenie Unii Europejskiej za pomocą jednego urządzenia pokładowego – poinformowało ministerstwo finansów.
– Dostępność EETS w Polsce ułatwia poruszanie się po naszych drogach nie tylko polskim kierowcom ciężarówek, ale też kierowcom tranzytowym z innych krajów. Wprowadzenie EETS zwiększy bezpieczeństwo na drogach, a także zmniejszy obciążenia administracyjne przewoźników – powiedział Szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk.
EETS umożliwia opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat na podstawie tylko jednej umowy, z jednym dostawcą
Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service – EETS) umożliwia opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat na podstawie tylko jednej umowy, z jednym dostawcą EETS, przy wykorzystaniu jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, z ang. On Board Unit). Od 17 października 2022 r. usługa EETS jest dostępna na obszarze poboru opłat Szefa KAS.
Cel: interoperacyjność europejska
EETS jest też narzędziem umożliwiającym osiągnięcie celu, jakim jest interoperacyjność europejska. Pod tym określeniem kryje się osiągnięcie zgodności systemów poboru opłat w skali Europy, która umożliwia świadczenie usług dostawcom EETS. Rozwiązanie to regulowane jest na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/520 z 19 marca 2019 r.
Pierwszym, akredytowanym dostawcą EETS w Polsce jest Telepass S.p.A. Umowa z tym dostawcą została podpisana w lutym 2022 r., następnie dostawca został zweryfikowany i przeszedł proces akredytacyjny. Trwają prace, aby usługa była dostępna także u innych dostawców.
Dotąd kierowcy samochodów ciężarowych musieli posiadać kilka albo nawet kilkanaście urządzeń pokładowych do identyfikacji położenia pojazdu i realizacji opłat za przejazd
Dotychczas, aby sprawnie realizować przewozy międzynarodowe po Europie kierowcy samochodów ciężarowych musieli posiadać kilka albo nawet kilkanaście urządzeń pokładowych do identyfikacji położenia pojazdu i realizacji opłat za przejazd. Wymagało to nie tylko montażu i demontażu wielu urządzeń w pojeździe, ale też podpisania umowy na obsługę i realizację płatności za przejazdy z wieloma pośrednikami. Było to znaczne obciążenie administracyjne dla firm transportowych świadczących usługi międzynarodowe ponieważ wymagało rozliczenia płatności za przejazdy w wielu krajach. Co więcej, kierowcy musieli każdorazowo przed przekroczeniem granicy kolejnego kraju demontować stare oraz montować i aktywować nowe urządzenie, co miało wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
EETS ułatwia przewoźnikom międzynarodowym uiszczanie opłat drogowych i realizację przejazdów
Dzięki temu rozwiązaniu nie ma konieczności montażu i demontażu w pojeździe różnych urządzeń służących do naliczania stosownej opłaty, w zależności od kraju przejazdu i dostawcy usługi poboru opłat – wystarczy jedno urządzenie pokładowe.