Przejdź do treści

W nieruchomościach i budownictwie co 3. pracownik korzysta z AI

Fot. free-images.com

W Polsce prawie 30% pracowników branży nieruchomości korzysta już z AI, a 38% z nich używa jej codziennie.

Ponadto 60% specjalistów z branży nieruchomości i budownictwa w Polsce, Czechach i na Węgrzech wyraziło silne pragnienie nauczenia się, jak korzystać ze sztucznej inteligencji w miejscu pracy, co wskazuje na wysoką motywację do rozwijania umiejętności cyfrowych w tym sektorze.

W porównaniu z całym Regionem CEE, polscy pracownicy sektora nieruchomości są najbardziej aktywnymi użytkownikami AI

Drees & Sommer, globalna firma konsultingowa świadcząca kompleksowe usługi doradcze i wdrożeniowe dla branży real estate i infrastruktury, opublikowała kluczowe wnioski z ostatnich regionalnych badań rynku w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Jak poinformował serwis PAP MediaRoom badanie analizuje główne trendy w cyfryzacji, koncentrując się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji i ogólnym postrzeganiu cyfryzacji w branży nieruchomości i budownictwa.

– W porównaniu z całym Regionem CEE, polscy pracownicy sektora nieruchomości są najbardziej aktywnymi użytkownikami AI z najwyższymi dziennymi wskaźnikami użytkowania. Oczekuje się, że ten trend się utrzyma, ponieważ mamy również wysoką motywację do nauki i rozwoju w tej dziedzinie. Z drugiej strony, Polska ma wyższy odsetek pracowników, którzy nie ufają sztucznej inteligencji, około 17%, co podkreśla znaczenie weryfikacji danych na naszym rynku – skomentował Jan Grymin, Divisional Director/Prokurent w firmie Drees & Sommer Polska.

Bariery we wdrażaniu AI

Łącznie 30% polskich pracowników zgłosiło aktywne korzystanie ze sztucznej inteligencji, głównie codziennie oraz co tydzień (w obu przypadkach 38%), co stanowi wyższy wskaźnik w porównaniu z Czechami i Węgrami. Najbardziej aktywnymi użytkownikami są osoby poniżej 30. roku życia (40%) oraz managerowie wyższego i najwyższego szczebla. Wśród czeskich pracowników około 27% to aktywni użytkownicy sztucznej inteligencji, przy czym ponad połowa korzysta z niej tylko raz w tygodniu. Węgry pozostają nieco w tyle z 22% aktywnych użytkowników AI.

Polscy pracownicy wymieniali jako główne bariery we wdrażaniu AI niewystarczającą świadomość dostępnych narzędzi i rozwiązań odpowiednich dla ich pracy i firmy (26%), następnie niewystarczające szkolenia zapewniane przez firmę (18%), brak zaufania (17%) i brak czasu (14%). Na Węgrzech nieufność do sztucznej inteligencji jest podobna (15%), ale w Czechach jest niższa i wynosi 9%. Co pozytywne, tylko 6% pracowników we wszystkich trzech krajach stwierdziło, że nie rozumie AI, a tylko 4% zgłosiło złe doświadczenia z nią związane.

Łącznie 43% respondentów na wszystkich trzech rynkach używa, obok AI, innych narzędzi cyfrowych

Centrum Innowacji Drees & Sommer opracowało strategię AI z kilkoma różnymi zespołami zadaniowymi AI i interesariuszami AI, aby pomóc firmom na całym świecie, w tym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w zastosowaniach AI. Proces ten rozpoczyna się od określenia gotowości (Readiness Assessment) AI w celu oceny poziomu dojrzałości AI firmy i prowadzi do ich przyszłego rozwoju. – Wewnętrznie prowadzimy regularne szkolenia Prompting, AI Learning Nuggets czy AI Ideathons, jak również naszym najnowszym osiągnięciem jest platforma Dreso.AI – integrująca różnych agentów AI i asystentów AI – wyjaśnia Hanna Huber, Leader of Innovation Management w Drees & Sommer.

Łącznie 43% respondentów na wszystkich trzech rynkach używa, obok AI, innych narzędzi cyfrowych. W Polsce najczęściej używanymi narzędziami cyfrowymi po AI są: oprogramowanie do zarządzania dokumentami (16%), chmura obliczeniowa (10%), oprogramowanie do zarządzania projektami i narzędzia analityki biznesowej (9%). Na Węgrzech prawie 30% pracowników korzysta z chmury obliczeniowej, podczas gdy w Czechach coraz większe znaczenie ma internet rzeczy – the Internet of Things (10%). – Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji staje się jeszcze bardziej oczywiste, że magia dzieje się na przecięciu różnych technologii. Ale nie tylko konwergencja technologii, lecz także przyspieszenie rozwoju – każda technologia napędza wzrost innych – dodaje Hanna Huber.

Na Węgrzech pracownicy są bardziej przekonani o potencjale poprawy jakości usług

W Polsce największe możliwości cyfryzacji są postrzegane jako zwiększona wydajność i obniżone koszty operacyjne (57%), lepsza jakość usług (44%), zwiększona przejrzystość dzięki dokumentom cyfrowym (35%), optymalizacja procesów (30%) i zwiększona atrakcyjność pracodawcy dla młodych specjalistów (20%). W Czechach optymalizacja procesów jest postrzegana jako większa szansa na cyfryzację, podczas gdy na Węgrzech pracownicy są bardziej przekonani o potencjale poprawy jakości usług.

Pełne dane do pobrania: <a href=”https://www.dreso.com/de/en/company/shared-content/publications/digital-transformation-in-the-construction-and-real-estate-industry-a-central-european-perspective„>Digital Transformation in the Construction and Real Estate Industry: A Central European Perspective</a>
https://www.dreso.com/pl
Źródło informacji: PAP MediaRoom/APA-OTS
Udostępnij: