Przejdź do treści

Warszawski port lotniczy już prawie wyrównał straty z okresu pandemii

Lotnisko Chopina w Warszawie; fot. PPL

W styczniu 2023 r. w porównaniu do rekordowego 2019 r., ruch na stołecznym lotnisku jest już na poziomie 95%. Podobnie sytuacja wygląda z pasażerami transferowymi – Lotnisko Chopina odnotowuje wzrost i zbliża się do poziomu z 2019 r.

Z kolei profil pasażera, korzystającego ze stołecznego lotniska  na przestrzeni ostatnich trzech lat zmienił się z biznesowego na pasażera turystycznego – poinformował na konferencji prasowej prezes PP Porty Lotnicze (PPL), Stanisław Wojtera.

Lotnisko Chopina zbliża się do granicy przepustowości

Przy czym w jego opinii Lotnisko Chopina zbliża się do granicy przepustowości. Przyczyną są przede wszystkim: rosnący ruch pasażerski, ograniczenia związane z „Core Night” (przelotami w nocy) i liczba stanowisk obsługujących duże samoloty.

Konieczna będzie przebudowa infrastruktury warszawskiego lotniska

Z przedstawionych na konferencji danych za styczeń br. w stosunku do stycznia 2019 r., wynika, że w zakresie liczby pasażerów odnotowano 95% odbudowy (styczeń 2019 – 1 192 918; styczeń 2023 – 1 134 876). Z kolei w zakresie liczby lotów odnotowano 77,6% poziom odbudowy (styczeń 2019 – 14 864; styczeń 2023 – 11 542). Według kierownictwa PPL oznacza to, że obecnie przepustowość lotniska jest obecnie na granicy 100%. Konieczna zatem będzie przebudowa infrastruktury obiektu.

Jednocześnie, w odniesieniu do liczby przewiezionych pasażerów w całym ub.r., w porównaniu z 2019 r. lotnisko w Warszawie plasuje się w czołówce europejskich portów lotniczych. O ile w przypadku portu lotniczego Chopina wskaźnik ten wyniósł 76,4%, to w odniesieniu do lotniska w Pradze wyniósł 60,2%, w Budapeszcie – 63,3%, Wiedniu – 74,9%, Kopenhadze – 73,3%, Paryża (Roissy-Charles de Gaulle) – 75,5%, Frankfurtu n/Menem – 69,3% (dane na podstawie Momberger Airport Information).

Na lotnisku im. F. Chopina pojawią się od lata br. nowi przewoźnicy

Kierownictwo PPL poinformowało także, iż na lotnisku im. F. Chopina pojawią się od lata br. nowi przewoźnicy z propozycjami lotów w nowe kierunki: Bruksela Charleroi (RYANAIR), Majorka (RYANAIR), Bilbao (WIZZ AIR), Alicante (RYANAIR), Pafos (RYANAIR), Rejkiawik (PLAY), Sewilla (WIZZ AIR).

Dla przyszłości Modlina najważniejsze uzdrowienie modelu biznesowego portu

Na terenie woj. mazowieckiego znajdują się także dwa inne lotniska: w Modlinie i w Radomiu. W odniesieniu do portu lotniczego w Modlinie kierownictwo PPL zadeklarowało, że wspiera jego rozwój. Zarządzająca nim spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin (PPL ma w niej mniejszościowe udziały) pracuje nad przygotowaniem programu inwestycyjnego, którego jednym z elementów będzie pozyskanie finansowania od PPL i woj. mazowieckiego. Dla przyszłości Modlina najważniejsze jest jednak uzdrowienie modelu biznesowego portu. Okazuje się, że w rekordowym 2022 r. w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin będący jego głównym operatorem irlandzki Ryanair płacił 5 zł za przewożonego pasażera. Zaś na Lotnisku Chopina stawka jaką płaci ta linia jest szesnastokrotnie większa. Wobec tego Ryanair musi podjąć decyzję: albo zgodzi się na rynkowe warunki i zacznie płacić urealnione stawki, albo będzie musiał zrezygnować z przychodów z portu w Modlinie.

Najnowocześniejszy, komfortowy i wygodny port lotniczy w Polsce – Warszawa – Radom wybudowany

Kierownictwo PPL podkreślało, że z myślą o pasażerach, wybudowany już został najnowocześniejszy, komfortowy i wygodny port lotniczy w Polsce – Warszawa – Radom. W terminalu obiektu ulokowane zostaną restauracje, sklepy duty free czy pokoje opieki nad dziećmi. W strefie ogólnodostępnej powstanie multimedialne centrum rozrywki i edukacji, które ukaże sekrety latania i podróży kosmicznych. Położenie portu, zaledwie 3 km od centrum Radomia, ułatwi dojazd mieszkańcom miasta, a powstająca sieć drogowa – podróżnym z sąsiednich województw.

Lotnisko Warszawa-Radom spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego

PPL uzyskało dokument, który potwierdza gotowość do wykonywania operacji lotniczych. Oznacza to, że Lotnisko Warszawa-Radom spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego, m.in. pod względem infrastruktury i bezpieczeństwa. Lotnisko Warszawa-Radom, które rozpocznie działalność w kwietniu br., już na tę chwilę oferuje 5 kierunków regularnych i 7 czarterowych. Oferta skierowana jest zarówno na city-break, jak i wymarzone wakacje.

Lotnisko formalnie może zacząć działać od 20 kwietnia, natomiast pierwsza regularna operacja zaplanowana jest na 27 kwietnia. Pierwsze połączenia regularne będą realizowane przez PLL LOT: Kopenhaga, Paryż, Preveza, Rzym i Tirana. Kierunki czarterowe: Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Majorka, Taba, Warna. Lista kierunków i przewoźników nie jest zamknięta – będzie się zmieniać wraz z rozwojem Lotniska Warszawa-Radom.

Touroperatorzy operujący z Lotniska Warszawa-Radom, to: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, GTS Poland, Itaka, Nekera, Rego-bis, Sun&fun, TUI.
Udostępnij: