Przejdź do treści

Warte 11,8 mld zł postępowania przetargowe na inwestycje na kolei

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły w tym roku postępowania przetargowe o wartości 11,8 mld zł.

Do końca roku planowane jest ogłoszenie kolejnych zamówień i osiągnięcie łącznego pułapu 17,5 mld zł w 2024 r. Tymczasem wystartował przetarg na nowe tory i nowoczesne przystanki między Wawrem a Otwockiem.

Podróżni zyskują coraz szerszą sieć szybkich połączeń

W 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetargi na łączną kwotę 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł. – Realizujemy ambitny plan zamknięcia 2024 r. kwotą 17,5 mld zł w nowych przetargach inwestycyjnych. Przed nami ogłoszenie postępowań między innymi na linie Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek Wschodni – Pilawa wraz z budową mostu przez Wisłę czy stację Maksymilianowo. Ogłoszony został kolejny ważny przetarg. Na cztery tory między Warszawą a Otwockiem czekają mieszkańcy aglomeracji i regionu. Prowadzony przez nas proces inwestycyjny pokazuje bardzo dobrą kondycję spółki, rynek będzie miał zajęcie na wiele lat – powiedział Piotr Wyborski, prezes PLK SA.

–  Poza widocznym impulsem dla branży budowlanej i wpływem na wzrost gospodarczy, podróżni zyskują coraz szerszą sieć szybkich połączeń, eliminujemy bariery architektoniczne na stacjach i przystankach, poprawiamy warunki transportu towarów – dodał Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA, dyr. ds. realizacji inwestycji.

Warszawa Wawer – Otwock – inwestycja na start!

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach jednej z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. W ramach projektu zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości na ul. Panny Wodnej, Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie na ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa na ul. Werbeny – Brucknera.

PKP PLK przebuduje osiem przystanków, w tym w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie oraz stację w Falenicy. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. Planujemy też 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć z nich w lokalizacjach wyznaczonych wspólnie z lokalnymi samorządami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji w Falenicy. Przebudujemy mosty na rzece Świder i wybudujemy nowe. Dla komfortu mieszkańców wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Umowy z wykonawcami podpiszemy w 2025 r., a cała inwestycja ma potrwać do 2028 r. Jej szacowana wartość to 1,8 mld zł. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie w ramach FENIKS.

Firma udostępniła ponadto dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek

To kolejny etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zadania realizowanego między Warszawą Wschodnią a Wawrem, za 422 mln zł netto, PKP PLK zmodernizowała przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz zbudowała nowy przystanek Warszawa Grochów. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzieliła ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer. W odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, zbudowała bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska.

Firma udostępniła ponadto dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek, który został przesunięty pod wiadukt na ul. Marsa. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie łączy się bezpośrednio z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażone są w schody i pochylnie. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy nowe bezpieczne przejścia podziemne i jedno przebudowane. Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna.

Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego PKP PLK buduje nową kładkę nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy.
Udostępnij: