Przejdź do treści

Wartość krajowego rynku e-commerce w 2028 r. sięgnie niemal 200 mld zł

Fot. strategy&

Raport „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój” autorstwa firmy strategy&, należącej do międzynarodowej firmy doradczej PwC, stanowi kompleksowe podsumowanie krajowego rynku sprzedaży online, kształtujących się trendów, aktualnych wyzwań oraz potencjału do rozwoju. Prezentuje wycenę branży e-commerce oraz prognozę wzrostu na najbliższe lata.

192 mld zł wyniesie wartość krajowego rynku e-commerce w 2028 r., przy rocznym wzroście 8% (CAGR – tj. średniej stopy zwrotu z inwestycji w okresie jej trwania). Ponadto wycena rynku w latach 2024-2028 wzrośnie o 52 mld zł. Natomiast w tych samych latach od 28% do 60% wzrosną poszczególne kategorie tego rynku.

Rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, co prowadzi do zaostrzającej się konkurencji

Jak zaznaczają autorzy raportu: Krzysztof Badowski, Partner Zarządzający w Strategy& w Polsce, Maciej Kroenke, Partner Strategy& w Polsce oraz Krzysztof Kończyk, Dyrektor Strategy& w Polsce: – W obliczu zmieniających się czynników makroekonomicznych polski rynek e-commerce doświadcza spadku przewidywanych poziomów wzrostu względem prognoz z 2022 r. Spowolnienie gospodarcze i presja inflacyjna w 2023 r. spowodowały wytracenie post-covidowego tempa rozwoju. Pomimo poprawy wskaźnika zaufania konsumentów, Polacy częściej patrzą na ceny i bardziej świadomie zarządzają budżetem.​
Jednocześnie rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, co prowadzi do zaostrzającej się konkurencji. Wzrost wolumenów sprzedaży wynika nie tylko z ekspansji kanału, ale także z intensywnej rywalizacji między graczami rynkowymi.

Kondycja rynku e-commerce w Polsce

W latach 2020-2021 nastąpił silny wzrost rynku spowodowany pandemią COVID-19 i zamknięciem większości sklepów stacjonarnych. W kolejnych latach 2022-2023 dynamika rozwoju osłabła, jednak wolniejszy wolumenowy wzrost został częściowo zniwelowany przez wysoką inflację. W perspektywie najbliższych lat przewiduje się powrót do trajektorii realnego wzrostu wolumenowego na rynku przy jednoczesnym spadku inflacji.

Użytkownik rynku e-commerce

Od początku pandemii liczba zakupów online w Polsce nieznacznie wzrosła, co sugeruje, że rynek osiągnął fazę dojrzałości. Mimo niewielkiego wzrostu użytkowników e-commerce, część z nich zaczęła kupować w nowych kategoriach, co w konsekwencji doprowadziło do zwiększenia częstotliwości zakupów oraz średniej wartości koszyka. Polscy konsumenci coraz częściej korzystają z zakupów online, zachęceni rozwiązaniami płatniczymi i logistycznymi (większa dostępność automatów paczkowych, nawet w mniejszych miejscowościach). Jednocześnie średnia wartość koszyka częściowo rośnie ze względu na inflację.

Najważniejsze trendy kształtujące rynek e-commerce to: rozwój marketplace’ów; integracja omnichannelowa; międzynarodowa unifikacja platform; automatyzacja i doskonalenie Customer Experience oraz rozwój m-commerce.

Rozwój marketplace’ów

Obecnie wśród dużych sprzedawców na polskim rynku handlu online dominuje trend uruchamiania własnych marketplace’ów. Pozwala to na łatwe poszerzenie oferty i przyciągnięcie klientów, a dla małych podmiotów stanowi dobrą alternatywę, eliminując konieczność inwestowania we własne platformy, a także dając możliwość wykorzystania potencjału ruchu pozyskiwanego przez dużych graczy.

– W obliczu zmieniających się czynników makroekonomicznych, polski rynek e-commerce doświadcza spadku przewidywanych poziomów wzrostu względem prognoz z 2022 r. Spowolnienie gospodarcze i presja inflacyjna w 2023 r. spowodowały wytracenie post-covidowego tempa rozwoju. Pomimo poprawy wskaźnika zaufania konsumentów, Polacy częściej patrzą na ceny i bardziej świadomie zarządzają budżetem.

Jednocześnie rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, co prowadzi do zaostrzającej się konkurencji. Wzrost wolumenów sprzedaży wynika nie tylko z ekspansji kanału, ale także z intensywnej rywalizacji między graczami rynkowymi – zaznacza Krzysztof Badowski.
Udostępnij: