Przejdź do treści

Wollenberg-Kluza – Kosmos artystki

Fot. Agencja Informacyjna

„To moje pięćdziesięciolecie.” – powiedziała Maria Wolleneberg-Kluza. Pół wieku pracy twórczej. I obarczyła mnie przyjemną odpowiedzialnością za pogadanie o tym wszystkim. Zupełnie tak, jakby nie minęły lata… No i spotkaliśmy się – znajomi, przyjaciele, wielbiciele – w Klubie Księgarza na warszawskim Starym Rynku. Magiczny wieczór, jakby w opozycji do wszystkiego, co wokół, co sztuką nie jest – napisała Agencja Informacyjna.

Mam pod powieką jej ptaki, łodzie, sny, taneczne zawirowania, smutki i namiętności

Malarstwo Marii Wolleneberg-Kluzy poszybowało potem w inne regiony. Mam pod powieką jej ptaki, łodzie, sny, taneczne zawirowania, smutki i namiętności. Bogaty nurt sakralny. Malarską poetyckość, muzyczność: kolor rymuje się z przesłaniem, delikatność gra przy wtórze impresji. Uroda. Nawet depresyjny Ursynów w oczach artystki okazuje się terytorium piękna. Bo piękno – powtórzmy za Norwidem – jest na to, aby zachwycało. Piękno ale i skaza, ufność i niepokój, nadzieja obok zawodu. Niezmiennie pod kontrolą umysłu, uczuć i wyobraźni.

Nazwisko Wollenberg-Kluzy figuruje w Encyklopedii Powszechnej PWN w wydaniach po 1991 r.

Maria Wolleneberg-Kluza urodziła się w 1945 roku Puławach. Studiowała na Wydziale Malarstwa w ASP w Warszawie. W 1973 r. otrzymała dyplom z malarstwa z wyróżnieniem. Pierwszą wystawę indywidualną zorganizowała w 1967 r. Do 2018 r., bardzo intensywnie pracując, urządziła ponad 160 wystaw indywidualnych w Polsce m.in. w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Puławach, Opolu, Rzeszowie, Olsztynie, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie, Katowicach etc. i zagranicą. Jej nazwisko figuruje w Encyklopedii Powszechnej PWN w wydaniach po 1991 r. Artystka maluje najczęściej monotematyczne cykle po 20-30 prac, m.in. „Ludzie w mieście”, „Malarstwo inspirowane muzyką”, „Impresje poetyckie – Obrazy z Norwida”, „Gra wyobraźni”, „Impresje z Hiszpanii”, „Pejzaże polskie”, „Zwierzenia matki”, „Saligia – siedem grzechów głównych”, „On i Ona”, „Ver sacrum”, „Obrazy z Turcji”, „notatki z Norwegii”, „Rozmyślania i modlitwy”, Chopin w malarstwie i motywy muzyczne”, „Paderewski i dawna muzyka polska”, „Camino”, „Ad infinitum” etc. Interesuje się również tematyką sakralną. Jest autorką wizerunku Matki Bożej na warszawskich Siekierkach oraz obrazów (4 x 3 m) o tematyce związanej z objawieniami w latach 1943-49 na Siekierkach.

W podejmowanych tematach nie unika komentarza społecznego i historycznego

Refleksyjne malarstwo artystki opowiada o namiętnościach, emocjach i przeżyciach, porusza problemy ogólnoludzkie, egzystencjalne, wprowadza treści metaforyczne, kieruje się odczuciami, posługuje się skrótem – symbolem. W podejmowanych tematach nie unika komentarza społecznego i historycznego. Symbol w obrazie przekształca się w działanie nastroju i ekspresji wyrażonych środkami artystycznymi przez stosowanie bogactwa koloru, ostrych kontrastów światła – cienia i poprzez pozornie szybkie kładzenie farby. Powstają obrazy przesycone wartościami nastrojonymi etyką i filozofią m.in. Norwida. Maria Wolleneberg-Kluza otrzymała wiele nagród i wyróżnień m.in. stypendium artystyczne rządu hiszpańskiego i pobyt w Królestwie Hiszpanii, nagrodę im. Jana Cybisa za całokształt twórczości, medal  Pro Masovia, medal Gloria Artis… Jest autorką publikacji prasowych i wypowiedzi radiowych z dziedziny plastyki. Należy do Societé Européenne de Culture w Wenecji, członek Zarządu Polskiego SEC. Jest członkiem Towarzystwa Akademickiego „Fides et Ratio”. Biblioteka im Cypriana Kamila Norwida w Elblągu posiada w stałej ekspozycji prace Wolleneberg-Kluzy o tematyce norwidowskiej.

Krystyna Gucewicz (ps. Ewa Mińska) – poetka , publicystka, pisarka, satyryk, reżyser, krytyk sztuki, teatrolog, wykładowca uniwersytecki, wspaniała dziennikarka, autorka programów radiowych i telewizyjnych, niespokojny duch życia teatralnego i towarzyskiego. Pochodzi z kresowego rodu Gucewiczów, którego sławnym reprezentantem jest architekt Wawrzyniec Gucewicz, budowniczy ratusza i katedry w Wilnie.
Udostępnij: