Przejdź do treści

Wspomaganie firm przez AI nie zawsze bezpieczne dla firm

Przemysław Biel; fot. Newseria Biznes

– Sztuczna inteligencja zaczyna być coraz częściej wykorzystywana w firmach w bardzo wielu obszarach, m.in. do tworzenia treści i obrazów, tłumaczeń, analityki wideo, analizy danych, wspomagania pracy grupowej czy monitoringu i analizy obiektów, np. rozpoznawania twarzy.

Wszystkie te aspekty mocno wpływają na wydajność firm, usprawniają pracę, która jest w dużej części powtarzalna i można ją zautomatyzować – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Biel z firmy Synology Poland.

Odsetek polskich firm wykorzystujących AI sukcesywnie rośnie

Adaptacja rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji w firmach jest coraz większa, ale przedsiębiorstwa muszą przyłożyć większą wagę do jej wykorzystywania w sposób świadomy i bezpieczny. – Dość powszechnym zjawiskiem w korporacjach jest obecnie tzw. Shadow AI, czyli wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi zewnętrznych dostawców do wspomagania pracy. Natomiast często odbywa się to bez wiedzy i świadomości działu IT – mówi Przemysław Biel. To powoduje, że pracownicy często nieświadomie wysyłają prywatne dane firmy do zewnętrznego podmiotu.

Odsetek polskich firm wykorzystujących AI sukcesywnie rośnie. W czerwcowym badaniu Polskiego Instytutu Ekonomicznego korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji – tj. chatbotów, generatorów treści i obrazów, technologii rozpoznających obiekty lub osoby na podstawie obrazu czy uczenia maszynowego – zadeklarowało 6,6 proc. spośród 500 ankietowanych firm. To o 3,7 proc. więcej niż w ubiegłorocznych wynikach prezentowanych przez Eurostat. Według PIE z rozwiązań sztucznej inteligencji najczęściej korzystają w Polsce firmy duże – 11 proc. To dwukrotnie częściej niż w przypadku małych firm i o 4,4 pkt proc. częściej niż średnie przedsiębiorstwa. Z kolei w podziale na sektory najczęściej z AI korzystają firmy usługowe – deklaruje to co piąta firma z tej branży, podczas gdy w budownictwie ten odsetek wynosi na razie tylko 0,06 proc.

Tym, co skłania polskie firmy do wdrażania narzędzi AI, jest przede wszystkim chęć usprawnienia wewnętrznych procesów i pozyskania nowych klientów

Na dużo szerszą adaptację AI w polskich przedsiębiorstwach wskazuje natomiast styczniowy raport EY, według którego narzędzia oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło dotąd 20 proc. rodzimych firm, a prawie połowa jest w trakcie tego procesu. Większość korzysta przy tym z pomocy zewnętrznych dostawców i konsultantów – tylko co czwarta firma przeprowadziła takie wdrożenie wyłącznie wewnętrznymi siłami. Tym, co skłania polskie firmy do wdrażania narzędzi AI, jest przede wszystkim chęć usprawnienia wewnętrznych procesów i pozyskania nowych klientów – przedsiębiorstwa liczą głównie na poprawę obsługi klienta i usprawnienie sprzedaży, nieco mniejsze znaczenie ma też obawa przed konkurencją i zmniejszająca się dostępność wykwalifikowanych pracowników.

– W przyszłości na pewno zauważymy wykorzystanie sztucznej inteligencji w dużo szerszym zakresie. Może ona zastąpić niektóre zawody, może częściowo wspomóc pracę innych, może też być bardzo przydatnym narzędziem, o ile będzie wykorzystywana w sposób świadomy i bezpieczny – podkreśla ekspert.

AI to bardzo przydatne narzędzie, o szerokim zastosowaniu

W badaniach większość przedsiębiorstw jest zgodna co do tego, że wykorzystanie narzędzi AI przynosi im duże korzyści. W czerwcowym badaniu PIE większość z nich wskazywała przede wszystkim na wzrost produktywności pracowników (choć jednocześnie wdrożenie AI wiązało się z koniecznością ich przeszkolenia). Z kolei raport EY pokazuje, że cztery na pięć firm (największy odsetek w branży usługowej), które wdrożyły rozwiązania oparte na AI, osiągnęło z tego tytułu zamierzone korzyści – szczególnie w obszarach compliance, marketingu i sprzedaży.

– AI to bardzo przydatne narzędzie, o szerokim zastosowaniu. Firmy wykorzystują je m.in. do generowania treści, analizy danych czy wspierania pracy grupowej. Niestety często odbywa się to w taki sposób, że działy IT o tym w ogóle nie wiedzą. Częste jest też wykorzystywanie zewnętrznych narzędzi, pochodzących od rożnych dostawców, a firmy nie zawsze mają świadomość, że ich pracownicy z tego korzystają – mówi Przemysław Biel.

Największą barierą we wdrażaniu rozwiązań opartych na AI pozostają wysokie koszty

Badanie EY, przeprowadzone w połowie ub.r. na grupie 500 podmiotów, pokazuje, że zainteresowanie AI jest bardzo duże: tylko 1 na 10 firm deklaruje brak zainteresowania i nie zamierza w najbliższych dwóch latach podejmować żadnych działań w celu wdrożenia takich rozwiązań. W gronie organizacji, które już realizują takie projekty, ponad połowa nadała im wysoki bądź bardzo wysoki priorytet.

Największą barierą we wdrażaniu rozwiązań opartych na AI wciąż pozostają wysokie koszty. Firmy obawiają się też trudności technologicznych oraz utraty bezpieczeństwa. Mimo to – jak wynika z raportu EY – tylko ponad połowa przedsiębiorstw wdrażających narzędzia tego typu analizuje w trakcie tego procesu aspekty cyberbezpieczeństwa. Coraz częstszym problemem jest też korzystanie przez pracowników z popularnych, ogólnodostępnych narzędzi AI bez wiedzy firmy i jej działu IT, co może pociągać ze sobą zagrożenia dotyczące np. bezpieczeństwa firmowych danych.

W przypadku Synology narzędzia AI są zintegrowane w sposób bardzo bezpieczny

– Obecnie dosyć powszechnym zjawiskiem w korporacjach jest tzw. shadow AI, czyli wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi zewnętrznych dostawców do wspomagania pracy. Natomiast często odbywa się to bez wiedzy i świadomości działu IT danej firmy. To powoduje, że użytkownicy, często nieświadomie, wysyłają prywatne dane firmy do zewnętrznego podmiotu. Aby uniknąć zagrożeń, najlepiej jest zintegrować rozwiązania AI w swoich narzędziach i wykorzystywać je świadomie i bezpiecznie – mówi Przemysław Biel. – W przypadku Synology narzędzia AI są zintegrowane w sposób bardzo bezpieczny i obejmują rozwiązania do pracy biurowej, które pozwalają m.in. generować i redagować dokumenty czy generować tabele w arkuszach kalkulacyjnych. AI można też wykorzystać do analizy maili, żeby można było je łatwiej wyszukiwać, ponieważ sztuczna inteligencja generuje nam podsumowania w wątkach wiadomości mailowej.

Zasadniczo wszystkie zadania, które wymagają powtarzalności lub automatyzacji, mogą być wspierane przez AI.
Udostępnij: