Przejdź do treści

Wysoki poziom stresu i nadmiar obowiązków to główne przyczyny niezdrowych nawyków żywieniowych u pracowników biurowych

Fot. free-images.com/Pixabay

Wielu z pracowników biurowych ma problem z utrzymaniem zbilansowanej diety oraz poziomu aktywności fizycznej niezbędnych do zapewnienia dobrego stanu zdrowia.

Centrum Respo przeprowadziło badanie mające na celu analizę nawyków żywieniowych i stanu zdrowia pracowników biurowych w Polsce. Wysoki poziom stresu i nadmiar obowiązków są przyczyną niezdrowych nawyków żywieniowych wśród ankietowanych, co przekłada się na problemy z utrzymaniem właściwego poziomu wagi. Aż 40 proc. respondentów ankiety ma nadwagę lub otyłość. Wielu z nich zmaga się również z dolegliwościami psychicznymi i emocjonalnymi.

Wielu pracowników biurowych ma problem z utrzymaniem zbilansowanej diety

Wyniki badania pokazują, że wielu pracowników biurowych ma problem z utrzymaniem zbilansowanej diety oraz poziomu aktywności fizycznej niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu i efektywnej pracy. Aż 47 proc. badanych przyznało, że uprawia sport tylko raz w tygodniu lub wcale. Natomiast 27 proc. kobiet i 19 proc. mężczyzn regularnie rezygnuje ze śniadania, o którym często mówi się jako najważniejszym posiłku dnia.

Częstym nawykiem wśród pracowników biurowych jest sięganie po niezdrowe przekąski w pracy, co zadeklarowało 66 proc. badanych. Z kolei spożywanie posiłków przy komputerze w trakcie wykonywania pracy deklaruje aż 44 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn. Złe nawyki żywieniowe ankietowani najczęściej tłumaczą brakiem czasu na przygotowywanie posiłków.

Wiele osób wykonujących pracę biurową w Polsce zadowala się tzw. jedzeniem śmieciowym

Intensywny tryb pracy sprawia, że wiele osób wykonujących pracę biurową w Polsce zadowala się tzw. jedzeniem śmieciowym. „Junk food” regularnie spożywa prawie 12 proc. ankietowanych. Przynajmniej raz w tygodniu posiłek tego typu wybiera ponad 36 proc. mężczyzn i prawie 28 proc. kobiet. Zależność między zastępowaniem obiadów jedzeniem śmieciowym a wskaźnikiem BMI jest wyraźna wraz z rosnącą częstotliwością spożywania tego typu posiłków. Jedynie 9,5 proc. osób jedzących „junk food” kilka razy w tygodniu posiadało odpowiedni BMI (mniejszy lub równy 25 pkt.).

Respo przeanalizowało również ogólny stan zdrowia i samopoczucie pracowników biurowych. Z badania wynika, że 56 proc. z nich przechodzi lekkie choroby (infekcje, przeziębienia) od 2 do 3 razy w roku. Co ciekawe, wśród chorujących częściej niż 3 razy w roku, 37 proc. nie jest w ogóle aktywna fizycznie. Natomiast 35 proc. badanych zadeklarowało, że przechodzi lekkie choroby raz w roku lub wcale.

Zaledwie 8 proc. pracowników biurowych oceniło swoje samopoczucie jako bardzo dobre

Większość pracowników biurowych ocenia swój poziom energii i samopoczucia jako dobry lub obojętny. Używając szkolnej skali ocen ogólne samopoczucie waha się najczęściej w przedziale między 3 plus a 4 minus. Zaledwie 8 proc. pracowników biurowych oceniło swoje samopoczucie jako bardzo dobre. Co ciekawe, kobiety nieco gorzej niż mężczyźni oceniają swoje ogólne samopoczucie. Zaledwie 7 proc. pań określiło swoje samopoczucie jako bardzo dobre, a 9 proc. jako złe lub bardzo złe. W przypadku mężczyzn bardzo dobre samopoczucie zadeklarowało 12 proc., natomiast 4 proc. określiło je jako złe lub bardzo złe.
– To, jak się odżywiamy, ma ogromny wpływ na naszą efektywność w pracy. Rezygnacja z posiłków lub zastępowanie ich śmieciowym jedzeniem zmniejsza naszą odporność na stres i ma negatywny wpływ na nasze samopoczucie. Niestety, nadmiar obowiązków i brak czasu utrudniają pracownikom biurowym utrzymanie zbilansowanej diety. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy zapewnili swojej kadrze odpowiednie warunki do spożywania wartościowych posiłków. Możliwość zjedzenia zdrowego posiłku może być jednym ze sposobów na zwiększenie wydajności pracowników, ale też zachęcenie do powrotu do biura. Skoro wspólny stół integruje rodziny, to dlaczego zakładowa stołówka nie miałaby pomagać w integrowaniu firm – skomentował dr Michał Wrzosek, założyciel i CEO Centrum Respo.

Istotny wpływ na wspieranie dobrych nawyków żywieniowych pracowników ma środowisko pracy

Okazuje się, że istotny wpływ na wspieranie dobrych nawyków żywieniowych pracowników
ma środowisko pracy. Aż 69 proc. respondentów badania wskazało, że lunch spożywa w biurze. Z badania wynika, że większość pracowników (83 proc.) ma odpowiednie warunki do tego, aby w miejscu pracy spokojnie zjeść posiłek. Natomiast tylko 70 proc. ankietowanych przyznało, że w swoim miejscu pracy mają odpowiednią przestrzeń umożliwiającą przygotowanie ciepłego posiłku.
Okazuje się, że wyzwaniem jest długość przerwy obiadowej. Wyniki badania pokazują, że dla prawie co drugiego ankietowanego przerwa obiadowa trwa do 30 minut. Jednak w przypadku znacznej części pracowników biurowych przerwa obiadowa jest bardzo krótka (do 15 minut) lub nie ma jej wcale.
Przerwę na lunch trwającą najwyżej kwadrans ma 27 proc. ankietowanych, natomiast ponad 18 proc. uczestników badania nie ma jej w ogóle.

Nawyki żywieniowe pracowników biurowych w Polsce wymagają radykalnych zmian

– Wyniki przeprowadzonego przez nas badania pokazują, że nawyki żywieniowe pracowników biurowych w Polsce wymagają radykalnych zmian. Niezdrowe przyzwyczajenia i błędy w odżywianiu pociągają za sobą ogromne koszty zarówno dla samych pracowników, jak i dla pracodawców. Jeśli pracownik spędza znaczną część dnia w pracy biurowej, jest w stanie zadbać o swoje zdrowe nawyki tylko wtedy, gdy w tym procesie będzie partycypował pracodawca. Odpowiednio długie przerwy obiadowe, miejsca do ćwiczeń i relaksacji, przestrzeń do przygotowania i jedzenia posiłków, brak nadgodzin – to jedne z podstawowych zmian, które wspierają zdrowe nawyki – podsumował Wrzosek.

Udostępnij: