Przejdź do treści

Zmiany w funkcjonowaniu przestrzeni biurowej u ponad 1/3 pracodawców

Fot. free-images/Pixabay

Wyniki badania wśród najemców powierzchni biurowych w zakresie organizacji pracy biurowej po pandemii pokazują, że 10% respondentów dokonało zmian w przestrzeni biurowej w trakcie pandemii, a blisko co czwarty ankietowany planuje to zrobić.

Badanie przeprowadziła międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield.

Blisko co czwarty ankietowany (24%) nie podjął jeszcze decyzji odnośnie dostosowania powierzchni biurowej do nowej rzeczywistości, co przekłada się na spadek wyniku o 6 pp. względem badania z czerwca 2021 r.

1/3 badanych najemców biurowych zadeklarowała, że nie wprowadziła i nie wprowadzi żadnych zmian

Niespełna 32% badanych najemców biurowych zadeklarowało, że nie wprowadziło i nie wprowadzi żadnych zmian. Przyczyną takiej decyzji może być etap trwania umowy lub brak nakładów kapitałowych udzielanych zwyczajowo przez właścicieli na modernizację powierzchni. Ograniczeniem dla planów inwestycyjnych najemców może być również, obserwowany od początku 2022 r., wzrost kosztów wykończenia powierzchni.

– Nadal odsetek badanych firm, w których nie zdecydowano się jeszcze na wprowadzenie zmian w przestrzeni biurowej jest wysoki i wynosi 24%. Zaobserwowaliśmy, że często są to przedsiębiorstwa, które nie chcą ponosić kosztów związanych z rearanżacją biura. Czekają na wygaśnięcie umowy najmu, aby biuro w nowej lokalizacji odpowiadało ich potrzebom – komentuje Mariola Bitner, Head of Workplace Strategy Poland w Cushman & Wakefield.

Jeśli chodzi o aranżacje, najczęściej projekty są planowane z dużym wyprzedzeniem

– W czasie pandemii wprowadzano głównie zmiany aranżacyjne dotyczące bezpieczeństwa pracowników, realizowano również projekty, które były zaplanowane wcześniej. Jeśli chodzi o aranżacje, najczęściej projekty są planowane z dużym wyprzedzeniem i ich realizacja może trwać dwa lata, w zależności oczywiście m.in. od ich skomplikowania i od tego, czy negocjujemy umowę najmu w nowej lokalizacji, czy w obecnej.

Klienci z nową strategią pracy hybrydowej obecnie wdrażają nowe rozwiązania

– W tym momencie nasi klienci zaczynają tworzyć lub stworzyli strategię pracy hybrydowej i obecnie wdrażają nowe rozwiązania dotyczące zarówno aranżacji samej przestrzeni, jak i wprowadzania jasnych zasad i procedur – mówi dalej Mariola Bitner. – Są one niezbędne, aby utrzymać zakładaną efektywność pracowników, jak i zrealizować inne cele firmy, dotyczące kultury, współpracy i dzielenia się wiedzą. Ustalenie takiej strategii również trwa, a obecnie jest niezbędne do kontynuowania działalności bez ryzyka zwiększonej rotacji pracowników, co ma ogromny wpływ na działalność operacyjną i sytuację finansową firm.

– Warto zaznaczyć, że skutki pandemii będą widoczne jeszcze przez wiele lat i wpłyną na czas trwania projektów i koszty aranżacji, które w ostatnim czasie znacznie wzrosły. Firmy obecnie nie mogą sobie pozwolić na tak wyszukane aranżacje, jak było to jeszcze rok temu. Skutkuje to oszczędzaniem, a co za tym idzie wykorzystaniem ponownie jak największej ilości mebli i rozwiązań używanych teraz przez firmy.

Pozytywny wpływ na środowisko

Pozytywnym skutkiem tych zmian jest mniejsza produkcja nowego wyposażenia niż wynikałoby to z ilości toczących się projektów, co wiąże się z pozytywnym wpływem na środowisko. Trend ten, związany z ponownym użyciem mebli, widoczny był już kilka lat temu i podyktowany był dbałością o środowisko. Obecnie aspekt finansowy oraz czas dostaw wpływa w równym stopniu na decyzje co do pozyskiwania nowych rozwiązań – dodaje Mariola Bitner.

Udostępnij: