Sztuczna inteligencja przestała być dla firm jedynie opcjonalnym dodatkiem. Obecnie decyzja o jej implementacji może przesądzić o konkurencyjności przedsiębiorstw w coraz większej liczbie branż, w tym także w bankowości.
Rozwiązania bazujące na AI dostarczają wsparcie w procesach decyzyjnych, ułatwiają analizę trendów rynkowych oraz wspomagają firmy w budowaniu relacji z klientami. Dzięki szerokiej palecie oferowanych korzyści zapewniają potencjał, aby zrewolucjonizować branżę bankową.
GenAI może zwiększyć roczne dochody banków nawet o 340 mld dol.
Według raportu „Wykorzystanie pełnej wartości generatywnej sztucznej inteligencji w bankowości”, opublikowanego przez firmę Kinsey & Company, GenAI może zwiększyć roczne dochody banków nawet o 340 mld dol. Główną tego przyczyną jest wysoki poziom produktywności oferowany przez inteligentne mechanizmy optymalizacyjne w ramach m.in. automatyzacji codziennych obowiązków. Zdaniem ekspertów firmy Creatio, dostawcy platformy no-code, zapewniającej automatyzację mechanizmów przepływów pracy i środowisk CRM, branża usług finansowych staje się coraz bardziej świadoma korzyści płynących z implementacji AI, a br. przyniesie przełom w procesie wdrażania bazujących na niej rozwiązań.
Personalizacja usług i sprawna obsługa klienta
Sztuczna inteligencja może w znaczący sposób wpłynąć na poziom interakcji między klientem a marką. Banki wykorzystują to rozwiązanie m.in. w celu personalizacji oferowanych przez siebie usług. Po przeprowadzeniu analizy danych klientów AI jest w stanie zaproponować wachlarz rekomendacji i ofert dopasowanych do potrzeb konkretnego konsumenta. Innym, istotnym udogodnieniem są poddawane nieustannym ulepszeniom chatboty.
– Przeprowadzane z nimi interakcje coraz bardziej przypominają rozmowy z drugim człowiekiem. Mogą udzielać użytkownikom odpowiedzi na konkretne pytania oraz zapewniać wsparcie w bieżących sprawach, a także pozwalają na zmniejszenie konieczności wykonywania telefonów do banków w celu rozwiązywania mniej skomplikowanych problemów. Dzięki temu konsultanci mogą skoncentrować się na wspieraniu konsumentów potrzebujących wsparcia w bardziej złożonych kwestiach. Technologia ta usprawnia zatem proces obsługi klienta po obu stronach – zauważa Andie Dovgan, Chief Growth Officer w firmie Creatio.
Przepis na produktywność – AI i No-Code
Aby przyspieszyć proces realizacji celów biznesowych, wdrażania innowacji oraz ograniczenia skutków luki kompetencyjnej w środowisku programistycznym, warto rozważyć skorzystanie z bazujących na sztucznej inteligencji platform no-code, które zyskują coraz większą popularność z uwagi na oferowaną przez nie inkluzywność w kontekście programowania. Dzięki wykorzystywanemu przez nie mechanizmowi przeciągnij i upuść (drag and drop) osoby, które nie mają doświadczenia programistycznego, mogą brać czynny udział w procesie tworzenia aplikacji.
– Narzędzia no-code wspierane przez generatywną sztuczną inteligencję otwierają przed firmami dodatkowe możliwości – podkreśla Andie Dovgan. – Połączenie tych dwóch rozwiązań umożliwia m.in. budowanie aplikacji bez konieczności programowania, ale głównie na podstawie wydawanych poleceń. Osoba pracująca nad danym programem może wyjaśnić jakie funkcje powinien posiadać produkt końcowy, a w odpowiedzi sztuczna inteligencja przełoży przedstawione jej wymagania na linijki kodu – dodaje ekspert.
Bezpieczeństwo pod znakiem AI
Mechanizmy bazujące na sztucznej inteligencji umożliwiają bankom oraz ich klientom szybkie reagowanie na potencjalne oszustwa i zagrożenia. Sprawnie informują konsumenta – za pośrednictwem raportów lub powiadomień – o wykryciu podejrzanej aktywności powiązanej z jego kontem. Wyposażają go także w plan działania mający na celu zabezpieczenie jego środków.
Wdrożenie AI pozwala firmom na skuteczną automatyzację zabezpieczeń na ich platformach cyfrowych. Dzięki funkcji przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing) sztuczna inteligencja może m.in. analizować obowiązujące akty prawne odpowiadające za regulowanie zasad bezpieczeństwa. Rozwiązanie to umożliwia bankom sprawne wykrywanie ewentualnych obszarów niezgodności oraz wprowadzanie wymaganych modyfikacji.
AI jako przyszłość bankowości
Zdaniem ekspertów Creatio generatywna sztuczna inteligencja będzie miała znaczący wpływ na przyszłość branży usług finansowych. Oferowany przez nią poziom personalizacji ma potencjał, aby wyznaczyć nowy standard obsługi klienta. Z kolei synergia z platformami no-code umożliwi popularyzację nowego, bardziej inkluzywnego sposobu tworzenia aplikacji, w którym uwzględniane są wiedza i doświadczenie personelu spoza działu IT.