Przejdź do treści

XIII Forum Promocji Turystycznej: nowe wyzwania, perspektywy dla MICE i przyszłość branży

Fot. Jakub Krawczyk | Lighthouse Media

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży turystycznej, XIII Forum Promocji Turystycznej już za nami. Spotkanie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach zgromadziło ponad 230 przedstawicieli sektora turystycznego, którzy mieli możliwość wzięcia udziału w merytorycznych debatach i dyskusjach na temat najnowszych trendów, innowacji i przyszłości turystyki – poinformował portal waszaturystyka.pl.

XIII Forum Promocji Turystycznej oficjalnie otworzył Grzegorz Chmielewski, wiceprezes Śląskiej Organizacji Turystycznej oraz Urszula Koszutska, wiceprzewodnicząca Sejmiku Wojewódzkiego Śląskiego. Całe wydarzenie poprowadziły Marzena Markowska, redaktorka naczelna Waszej Turystyki i Agnieszka Puszczewicz.

Środki transportu – łączmy, a nie dzielmy

Pierwsza sesja Forum rozpoczęła się od debaty, w której eksperci starali się znaleźć odpowiedzi na pytanie, jak połączyć różne środki transportu w turystyce. W debacie udział wzięli: Alicja Wójcik-Gołębiowska, country manager CEE & Baltics, Ryanair, Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich, Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk, Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław, Robert Ludera, dyrektor ds. siatki połączeń i aliansów lotniczych PLL LOT, Cezary Nowak, zastępca dyrektora biura marketingu i komunikacji PKP Intercity.

Optymalizacja systemów transportu w sektorze turystyki jest kluczowym czynnikiem zapewniającym wygodę podróżującym. Integracja różnych środków transportu, takich jak autokary i koleje z lotniskami, aż po końcowe cele podróży, może istotnie podnieść atrakcyjność miejsc docelowych oraz wspierać ich rozwój przyjazny dla środowiska. Zatem jak powinna wyglądać idealna sieć komunikacyjna, która umożliwiłaby płynne przemieszczenie się pasażerów między środkami transportu?

„Wykorzystujmy inteligentne rozwiązania w turystyce”

W trakcie pierwszej sesji poznaliśmy najnowsze trendy innowacyjne w branży turystycznej. Na scenie gościliśmy Jana Hergeta, dyrektora generalnego Czech Tourism, który podzielił się swoją wiedzą na temat przyszłości turystyki oraz sposobami, aby uczynić destynacje jeszcze bardziej innowacyjnymi.

Podkreślono, że kluczowym czynnikiem w usprawnianiu ruchu turystycznego jest wykorzystanie inteligentnych rozwiązań, takich jak np. smart guide oparty na sztucznej inteligencji. Dzięki nim możliwe może być skuteczniejsze kierowanie ruchem turystycznym, co pomaga np. unikać korków na wąskich uliczkach. Jednak warto zaznaczyć, że tego rodzaju technologie nie są rozwiązaniem tanim, lecz inwestycją w przyszłość. Innowacje bazujące na sztucznej inteligencji wpłyną także na nasze postrzeganie promocji oraz usług turystycznych. Jan Herget przekonuje, że technologia jest tylko narzędziem, a kluczową kwestią jest dostępny budżet.

O wykorzystaniu sztucznej inteligencji w turystyce

W trakcie kolejnej debaty nad przyszłością technologii w turystyce zastanawiano się, jakie innowacje mogą nas jeszcze zaskoczyć? Maciej Stopierzyński, CTO i współzałożyciel WorkTrips.com, Piotr Muzioł, szef działu inżynierii Qtravel.ai, oraz Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl, dali uczestnikom wgląd w rozwijający się krajobraz technologiczny w sektorze turystycznym. Czy możemy się spodziewać kolejnych przełomów, które zrewolucjonizują nasze podróże? Czy sztuczna inteligencja rzeczywiście stanowi zagrożenie?

– Przede wszystkim trzeba umieć z tej sztucznej inteligencji korzystać i spowodować, abyśmy to my z niej korzystali, a nie ona z nas. Jest to ogromna rewolucja porównywalna do pojawienia się internetu. Kolejny abstrakcyjny etap, który mamy przed sobą. W ciągu pięciu dni konto na czacie GPT założyło milion osób. Dla porównania Facebookowi osiągnięcie takiej liczby użytkowników zajęło 10 miesięcy. Dla nas innowacje w turystyce dzięki sztucznej inteligencji, to profilowane oferty oparte na danych o zainteresowaniach klientów. Dzięki nim zwiększamy skalę biznesu, tworząc precyzyjne, dopasowane oferty i prowadząc aktywną komunikację z klientami – powiedział Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl.

Polska da się lubić, ale potrzebuje silnej marki

Po krótkiej przerwie, uczestnicy forum zostali zaproszeni do drugiej sesji, która skupiała się na odczarowaniu wizerunku Polski za granicą. W tej debacie ekspertów udział wzięli przedstawiciele branży turystycznej i rządowej: Andrzej Gut-Mostowy, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Andrzej Hulewicz, prezes Mazurkas, Marcin Mączyński, sekretarz generalny IGHP, Karolina Weiss, właścicielka Weiss Travel, Petar Krč, właściciel Atis, oraz Grzegorz Soszyński, prezes Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

– Statystyki, które ostatnio ogłoszono, pokazują, że jest lepiej niż w 2019 roku, jeśli chodzi o przyjazdy turystów do Polski. W kryzysie popandemicznym i w obliczu tego co się dzieje na Ukrainie w cudzysłowie zostaliśmy uratowani, ponieważ pojawili się nowi turyści np. z Czech, Słowacji czy Niemiec. Jeżeli chodzi o turystykę przyjazdową zorganizowaną do Polski, to niestety nie osiągnęliśmy jeszcze wyników porównywalnych w stosunku do 2018 czy 2019 r. – mówi Andrzej Hulewicz, prezes Mazurkas.

MICE – czy Polska może stać się atrakcyjną destynacją?

Agnieszka Sikorska, dyrektorka Śląskiej Organizacji Turystycznej, zaprezentowała kilka pomysłów na rozwijanie turystyki biznesowej pod hasłem #MICEisNice. Jej prezentacja skupiła się na innowacyjnych strategiach i rozwiązaniach, które mają na celu przyciągnięcie nowych klientów biznesowych do regionu.

– Przede wszystkim, to czego potrzebujemy, to myślenie strategiczne o sektorze MICE jako o kluczowym fragmencie gospodarki kraju. Musimy mieć coś, co będzie nas wyróżniało i mam tu na myśli lokalność czy gościnność. Jestem przekonana, że Polska jako lider w dziedzinie turystyki biznesowej, może śmiało dążyć do bycia prekursorem. Organizacja międzynarodowych spotkań o najwyższym znaczeniu stawia nas w roli trendsettera. Moim przekonaniem jest, że powinniśmy zmierzać w kierunku bycia marką, która tworzy trendy, a nie jedynie podąża za nimi – mówi Paula Fanderowska, wiceprezeska Zarządu Kraków5020.

O przyszłości biur podróży

Trzecią sesję Forum otwarto rozmową z ekspertem Radosławem Damasiewiczem, prezesem zarządu Travelplanet.pl. Rozmawiano na temat przyszłości sprzedaży pakietów turystycznych przez agencje podróży.

– Sezon turystyczny okazał się udany, mimo obecności wielu negatywnych zjawisk na arenie globalnej i krajowej. Nawet w obliczu takich wyzwań, jak inflacja, pandemia czy konflikty zbrojne, widzimy niesłabnącą tendencję do podróżowania. To, że ludzie wciąż chcą jeździć i odkrywać nowe miejsca w niepewnych czasach może być nawet zaskakujące. Na rynku turystycznym zaobserwowaliśmy wejście nowych touroperatorów, co mogło również wpłynąć na sytuację. Spodziewaliśmy się dobrej kondycji rynku i potencjalnego spadku cen w sezonie, ze względu na wzmożoną konkurencję. Jednakże rynek wydaje się absorbować wszelkie wahania cen, co korzystnie wpłynęło na branżę. Pokazanie siły i stabilności branży turystycznej jest więc ważne, a obserwacje wskazują, że klienci w ostatnich latach coraz mniej reagują na zmienne czynniki i realizują swoje podróżnicze plany – mówił Radosław Damasiewicz, prezes zarządu Travelplanet.pl.

Ostatnia debata podczas XIII edycji Forum była poświęcona inwestycjom i wyzwaniom, które stoją przed polskimi biurami podróży.

– Sezon w turystyce trwa nadal, ale możemy z pewnością stwierdzić, że to był doskonały rok, zarówno dla Itaki, jak i ogólnie dla turystyki. Na zakończenie letniego sezonu, zbliżamy się do wyniku blisko 4 mld zł z obrotu w Polsce. Liczymy też na okrągłą liczbę, reprezentującą milion klientów. Aktualna liczba klientów jest znacznie większa niż w roku 2019, który jest uważany za rekordowy w naszej branży. Mimo różnych niesprzyjających zdarzeń ten rok będzie rekordowy dla Itaki. To najlepszy wynik w historii nie tylko naszej firmy, ale myślę, że dla każdego touroperatora na polskim rynku – mówił Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings.

XIII Forum Promocji Turystycznej dostarczyło wartościowych spostrzeżeń i pomysłów na rozwijanie turystyki w Polsce, zarówno w kontekście krajowym, jak i międzynarodowym. A już teraz WaszaTurystyka.pl zaprasza wszystkich 11 kwietnia do Hydropolis we Wrocławiu na kolejną edycję naszego Forum.

Organizatorem wydarzenia była: Redakcja portalu branżowego WaszaTurystyka.pl.

Współorganizatorem była: Śląska Organizacja Turystyczna oraz Silesia Convention Bureau

Regionem Partnerskim Forum było: Województwo Śląskie

Patronat Honorowy objęło: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Izba Turystyki

Złotym partnerem był: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Srebrnym partnerem był: MerlinX, Top Touristik, Polska Organizacja Turystyczna

Partnerami Forum byli: Chorwacka Wspólnota Turystyczna, Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Izraelskie Rządowe Centrum Turystyki, Katowice Airport im. Wojciecha Korfantego

Patronat objęli: Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Krakowska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki, Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego.
Patronami medialnymi był: PortalSamorzadowy.pl, PropertyNews.pl, RaportCSR.pl
Udostępnij: