Przejdź do treści

Chętnych do pracy w e-commerce nie brakuje, ale trudno o dobrych pracowników

Martyna Łapaj; fot. Newseria Biznes

W tej chwili mocno poszukiwani są nie tylko specjaliści od e-commerce growth i digital marketingu, ale także eksperci z zakresu customer experience, programmatic, marketing automation i analizy danych, ponieważ firmy w coraz większym stopniu stawiają na personalizację i precyzyjne dotarcie do użytkowników.

Doświadczonych specjalistów z określonymi kompetencjami w e-commerce wcale nie jest łatwo

Internetowy handel przeżywa okres boomu, a wraz z nim rośnie też zapotrzebowanie na pracowników w e-commerce. Chętnych do pracy w branży jest wielu, ale jak wskazuje Martyna Łapaj z Tribe47, o doświadczonych specjalistów z określonymi kompetencjami na rynku wcale nie jest łatwo. Zwłaszcza że wymagania są coraz wyższe.

Od 2020 r. do teraz wzrost liczby ogłoszeń o pracę w obszarze e-commerce sięga aż 40%

– Branża e-commerce rozwija się w tej chwili bardzo dynamicznie, a w ślad za tym idzie zapotrzebowanie na specjalistów z tego obszaru. Przewidujemy, że będzie potrzeba ich coraz więcej. I to widać w ostatnich kilku latach – od 2020 r. do teraz wzrost liczby ogłoszeń o pracę w obszarze e-commerce sięga aż 40 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Martyna Łapaj, head of HR and talent development w Tribe47 i Talent47.

E-handel wciąż jest na fali wzrostowej

Mimo że wysoka inflacja od kilku miesięcy negatywnie wpływa na nastroje zakupowe Polaków, e-handel wciąż jest na fali wzrostowej. Według ostatnich danych Gemiusa zakupy w sieci obecnie robi już 77 proc. polskich konsumentów, a dla większości z nich głównym czynnikiem decydującym o wyborze tego kanału zakupowego są niższe ceny i wygoda. Według szacunków Strategy & Polska (Grupa PwC) wartość polskiego rynku e-commerce w latach 2018–2022 wzrosła o 127 proc., z 48 do 109 mld zł, natomiast do 2027 roku ma już sięgnąć 187 mld zł. Ponad połowa tego wzrostu (54 proc.) ma pochodzić z trzech kategorii: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody, a analitycy spodziewają się też wzrostu udziału w handlu online dużych platform sprzedażowych takich jak Allegro czy Amazon.

W tej chwili łatwo jest znaleźć pracownika, który chciałby pracować w e-commerce, ale trudno jest o dobrego

– Temat e-commerce jest bardzo gorący, od kilku lat mówi się, że to przyszłość, więc zainteresowanie tą branżą jest duże. W tej chwili łatwo jest znaleźć pracownika, który chciałby pracować w e-commerce, ale trudno jest o dobrego pracownika. Natomiast nie jest łatwo znaleźć osobę doświadczoną, ze świadomością tego, czym tak naprawdę e-commerce jest i ile umiejętności wymaga, żeby być specjalistą w tym obszarze – podkreśla ekspertka Talent47. – Potrzeba wiele pracy, żeby wyszukać na rynku te perełki, które mają doświadczenia, które widziały różne e-commerce’y, różnej wielkości i z różnych branż, mogą tę wiedzę połączyć i faktycznie wdrożyć coś, co pomoże e-commerce’owi wznieść się na wyższy poziom.

Głównym polem walki o klienta w e-handlu jest szybkość i niezawodność zaspokojenia potrzeb zakupowych

Z raportu Strategy & Polska „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018–2027” wynika też, że głównym polem walki o klienta w e-handlu jest szybkość i niezawodność zaspokojenia potrzeb zakupowych. Natomiast tym, co w nadchodzącym czasie będzie przesądzać o rozwoju i konkurencyjności firm handlowych, jest według ekspertów m.in. nieustanna praca nad poprawą łańcuchów dostaw, rozwijanie nowych kanałów dotarcia do klienta, coraz lepsze wykorzystanie danych i rozwój kompetencji analitycznych, ponieważ wzrost liczby i wartości zamówień online stwarza firmom szansę na dostęp do dużych zbiorów danych o klientach, co przekłada się na ich coraz lepsze profilowanie. Wszystko to wymaga jednak dostępności określonej puli talentów, na które branża zgłasza coraz większe zapotrzebowanie.

Branża zaczyna już rozglądać się też za innego typu specjalistami

– Firmy e-commerce’owe dziś szukają najczęściej specjalistów od e-commerce growth, szczególnie w obszarze performance marketingu. Ci specjaliści wiedzą, jak przedstawić i wyróżnić firmę na rynku, co zrobić, żeby dotrzeć do nowych konsumentów – i to jest wciąż najbardziej poszukiwane. Natomiast branża zaczyna już rozglądać się też za innego typu specjalistami. To, co dzieje się w tej chwili na rynku, idzie mocno w kierunku marketing automation, optymalizacji, konwersji.

To oznacza, że potrzebni będą specjaliści, którzy potrafią wynieść to na wyższy poziom, mają pomysł, jak polepszyć, zoptymalizować kreatywne działania, jak wdrożyć działania analityczne, wyciągać wnioski. Idzie tendencja, żeby to byli specjaliści, którzy mają zrozumienie ogólnobiznesowe – wyjaśnia Martyna Łapaj.
Udostępnij: