W czerwcu 2022 r. węgierski dostawca usług telekomunikacyjnych, Magyar Telekom, uruchomił pilotażowy program 4-dniowego tygodnia pracy, przy zachowaniu dotychczasowych wynagrodzeń.
Jednak firma po półtorarocznym okresie pilotażowym podjęła decyzję o powrocie do tradycyjnego 5-dniowego tygodnia pracy – poinformował Warsaw Enterprise Institute w ramach cyklu „WEI globalnie”.
Celem eksperymentu było zebranie danych dotyczących wydajności pracy, rotacji personelu, wpływu pilotażu na ilość zwolnień lekarskich
W pilotażu wzięło udział 300 z 5000 pracowników, pracujących w obszarze obsługi klienta, napraw usterek technicznych, wsparcia sprzedaży technologii i systemów SAP. Celem eksperymentu było zebranie danych dotyczących wydajności pracy, rotacji personelu, wpływu pilotażu na ilość zwolnień lekarskich oraz wpływu na rekrutację i selekcję pracowników.
Podsumowując pilotaż, kierownictwo Magyar Telekom stwierdziło, że po początkowych pozytywnych opiniach dotyczących zmienionego tygodnia pracy, nie wszystkie obszary firmy i pracownicy byli w stanie wykonywać zadania z taką samą wydajnością. Podczas gdy niektórzy bez żadnych problemów wykonywali swoje obowiązki w czasie bardziej intensywnych 4 dni pracy, większość z pracowników nie mogła pracować równie intensywnie ze względu na charakter ich pracy lub sytuację życiową.
Powyższy eksperyment powinien być wskazówką dla polskich polityków, którzy również zgłaszają postulat 4-dniowego tygodnia pracy
Ogromnym wyzwaniem okazała się również długoterminowa koordynacja pracy zespołów pracujących w różnych harmonogramach pracy.
Jak na zakończenie zaznacza WEI powyższy eksperyment powinien być wskazówką dla polskich polityków, którzy również zgłaszają postulat 4-dniowego tygodnia pracy. Decyzje zmniejszające długość tygodnia pracy powinny być w gestii poszczególnych pracodawców i uzależnione od specyfiki branży oraz wymogów firm prywatnych.