Restauratorzy z niepokojem obserwują coraz trudniejszą sytuację na rynku. Właściciele małych i średnich restauracji szukają rozwiązań, które pozwolą im dotrzeć do nowych klientów i zapewnią dodatkowe źródła przychodu.
Kluczem do sukcesu dla restauratorów może być personalizacja oferty
Ich zdaniem, kluczem do sukcesu może być personalizacja oferty – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Glovo wśród lokalnych, małych i średnich restauracji w Polsce oraz na ośmiu innych rynkach (Wlk. Brytania, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Bułgaria, Kenia, Rumunia i Maroko).
62% właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce największe wyzwania upatruje aktualnie w inflacji. 79% restauratorów w Polsce uważa, że ich klienci oczekują większej personalizacji ofert oraz dostrzega rosnącą rolę marketingu. 29% restauratorów w Polsce uważa, że optymalizacja dostaw jedzenia do konsumentów odgrywa kluczową rolę. 47% ankietowanych z Polski natknęło się na trudności w biznesie w ciągu ostatnich 2-3 lat.
Platformy delivery
Rozwiązaniem problemów mogą być platformy delivery – część partnerów Glovo generuje nawet do 40% więcej przychodu dzięki dostawom.
Przez dwa ostatnie lata branża gastronomiczna mierzyła się z licznymi trudnościami, które były bezpośrednim efektem pandemii. Dzisiaj najpoważniejszym zagrożeniem dla setek małych i średnich lokali jest inflacja – takie wnioski płyną z badania Glovo przeprowadzonego wśród lokalnych restauracji na 9 rynkach, w tym Polsce. Badanie skupia się na analizie wyzwań, potrzeb oraz planów na przyszłość małych i średnich restauracji w Polsce.
Aż 62% respondentów w Polsce z niepokojem spogląda na szybko rosnące ceny produktów
Najwięcej, bo aż 62% respondentów w Polsce z niepokojem spogląda na szybko rosnące ceny produktów, a 32% obawia się zmniejszenia zasobów finansowych konsumentów. Spośród respondentów, 47% przyznaje, że doświadczyło trudności w prowadzeniu firmy w ciągu ostatnich 2-3 lat. Złotym środkiem na „przetrwanie” dla gastronomii może być digitalizacja biznesu.
Digitalizacja – rewolucja w branży delivery
W walce z rosnącymi cenami oraz zmniejszającym się potencjałem nabywczym klientów mogą pomóc dostawy. W ciągu ostatnich 10 lat rynek zamówień jedzenia online wzrósł w Polsce ponad 10-krotnie, a w przyszłym roku jego wartość ma osiągnąć 4,5 mld zł. Obecnie konsumenci coraz częściej decydują się na zamówienia online, ponieważ dostrzegają w tej formie zakupów możliwość oszczędności czasu i pieniędzy. Jednocześnie doceniają wygodę oraz szeroki wybór.
Personalizacja i marketing
Restauratorzy coraz częściej podkreślają, jak ważne jest dostosowanie oferowanych produktów do oczekiwań odbiorców. Aż 79% spośród nich potwierdza, że konsumenci oczekują zdecydowanie większej personalizacji. Jednocześnie, właściciele lokali dostrzegają duży potencjał w marketingu – 77% ankietowanych inwestuje w takie działania, a 51% zwiększa wydatki na reklamę.
Kolejnym istotnym trendem, na który wskazują respondenci jest zainteresowanie zdrowym jedzeniem. Aż 65% restauratorów uważa, że konsumenci oczekują bardziej ekologicznych wariantów, jeśli chodzi o posiłki w restauracjach i dostawę żywności.
Ważna obsługa klienta i logistyka
Poza marketingiem liczy się także obsługa klienta, a do tej należy, m.in. logistyka. Uwagę na jakość dostaw zwróciło w zrealizowanym przez Glovo badaniu 29% restauratorów, którzy określili zoptymalizowane metody dostaw, np. ultra-szybkiego dostarczenia zamówienia, jako działania niezbędne.