63 proc. pracowników pokolenia Gen Z (18-24 lata) używa języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia. Jednocześnie tylko 36 proc. starszych pracowników (45-65 lat) deklaruje to samo.
Użycie umiejętności językowych wśród młodszego pokolenia staje się już standardem
Jak pokazują dane z najnowszego raportu przeprowadzonego na zlecenie firmy Babbel przez ARC Rynek i Opinia, użycie umiejętności językowych wśród młodszego pokolenia staje się już standardem. Czy miejsca pracy stają się również coraz bardziej kosmopolityczne?
Najczęściej pracownicy mówią w języku angielskim (83 proc.)
Użycie języka obcego w pracy zadeklarowało 48 proc. wszystkich badanych. Im starsza grupa respondentów, tym rzadsze porozumiewanie się w innym języku niż polski. Co czwarty ankietowany używa języka obcego przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Najczęściej pracownicy mówią w języku angielskim (83 proc.), a ostatnie globalne i krajowe wydarzenia sprawiły, że na miejscu drugim uplasował się język ukraiński (6 proc.). Podium zamyka języka niemiecki (5 proc.)
Pracownicy z wykształceniem wyższym najczęściej deklarują wykorzystywanie języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia
Ankietowani, posiadający wykształcenie wyższe, najczęściej deklarują wykorzystywanie języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia (63 proc.), natomiast niemal trzy czwarte (72 proc.) osób z wykształceniem podstawowym lub zawodowym przyznaje, że w ogóle go nie używa. Gdybyśmy spojrzeli na mapę Polski, to z badania wynika również, że swoje umiejętności językowe wykorzystuje najmniej pracowników z regionu wschodniego, najwięcej z południowo-zachodniego.
Znakomicie mówią po angielsku czy niemiecku i mają ambicje, by opanować jeszcze jeden język
– Obecność Polski w UE, swoboda podróżowania i – dzięki nowoczesnym technologiom – świat na wyciągnięcie ręki to czynniki, które zachęciły nas do nauki języków obcych. Coraz więcej osób znakomicie mówi po angielsku czy niemiecku i ma ambicje, by opanować jeszcze jeden język. Ponadto obecność zagranicznych firm w Polsce, a także kontakty handlowe z partnerami w różnych krajach, wymuszają na pracownikach rozwój kompetencji językowych. Nasze najnowsze badania tylko to potwierdzają. Według nich rośnie liczba młodych ludzi, którzy od niedawna znajdują się na rynku pracy i już używają języka obcego na co dzień – zauważa Piotr Wojsznis, ekspert językowy firmy Babbel.
Dla młodego pokolenia rozwój językowy jest niemal naturalny
Znajomość języków obcych w pracy jest niewątpliwym atutem dla potencjalnego pracodawcy. Umiejętności lingwistyczne otwierają nowe możliwości zawodowe. Dla młodego pokolenia rozwój językowy jest niemal naturalny: bardzo dużą uczą się z internetu, mediów społecznościowych, oglądają różne treści, bardzo często w języku obcym. Z pewnością wpływa to też na trendy rynku pracy, gdzie wielokulturowość zaczyna stawać się standardem, szczególnie wraz ze wzrostem zatrudnienia Polaków w globalnych korporacjach czy centrach usług biznesowych. Nie ma żadnych wątpliwości, że we współczesnym świecie znajomość języków jest niezbędna.