Przejdź do treści

Niemal dwukrotnie więcej pracowników generacji Z używa języka obcego

Fot. Babbel

63 proc. pracowników pokolenia Gen Z (18-24 lata) używa języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia. Jednocześnie tylko 36 proc. starszych pracowników (45-65 lat) deklaruje to samo.

Użycie umiejętności językowych wśród młodszego pokolenia staje się już standardem

Jak pokazują dane z najnowszego raportu przeprowadzonego na zlecenie firmy Babbel przez ARC Rynek i Opinia, użycie umiejętności językowych wśród młodszego pokolenia staje się już standardem. Czy miejsca pracy stają się również coraz bardziej kosmopolityczne?

Najczęściej pracownicy mówią w języku angielskim (83 proc.)

Użycie języka obcego w pracy zadeklarowało 48 proc. wszystkich badanych. Im starsza grupa respondentów, tym rzadsze porozumiewanie się w innym języku niż polski. Co czwarty ankietowany używa języka obcego przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Najczęściej pracownicy mówią w języku angielskim (83 proc.), a ostatnie globalne i krajowe wydarzenia sprawiły, że na miejscu drugim uplasował się język ukraiński (6 proc.). Podium zamyka języka niemiecki (5 proc.)

Pracownicy z wykształceniem wyższym najczęściej deklarują wykorzystywanie języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia

Ankietowani, posiadający wykształcenie wyższe, najczęściej deklarują wykorzystywanie języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia (63 proc.), natomiast niemal trzy czwarte  (72 proc.) osób z wykształceniem podstawowym lub zawodowym przyznaje, że w ogóle go nie używa. Gdybyśmy spojrzeli na mapę Polski, to z badania wynika również, że swoje umiejętności językowe wykorzystuje najmniej pracowników z regionu wschodniego, najwięcej z południowo-zachodniego.

Znakomicie mówią po angielsku czy niemiecku i mają ambicje, by opanować jeszcze jeden język

– Obecność Polski w UE, swoboda podróżowania i – dzięki nowoczesnym technologiom – świat na wyciągnięcie ręki to czynniki, które zachęciły nas do nauki języków obcych. Coraz więcej osób znakomicie mówi po angielsku czy niemiecku i ma ambicje, by opanować jeszcze jeden język. Ponadto obecność zagranicznych firm w Polsce, a także kontakty handlowe z partnerami w różnych krajach, wymuszają na pracownikach rozwój kompetencji językowych. Nasze najnowsze badania tylko to potwierdzają. Według nich rośnie liczba młodych ludzi, którzy od niedawna znajdują się na rynku pracy i już używają języka obcego na co dzień – zauważa Piotr Wojsznis, ekspert językowy firmy Babbel.

Dla młodego pokolenia rozwój językowy jest niemal naturalny

Znajomość języków obcych w pracy jest niewątpliwym atutem dla potencjalnego pracodawcy. Umiejętności lingwistyczne otwierają nowe możliwości zawodowe. Dla młodego pokolenia rozwój językowy jest niemal naturalny: bardzo dużą uczą się z internetu, mediów społecznościowych, oglądają różne treści, bardzo często w języku obcym. Z pewnością wpływa to też na trendy rynku pracy, gdzie wielokulturowość zaczyna stawać się standardem, szczególnie wraz ze wzrostem zatrudnienia Polaków w globalnych korporacjach czy centrach usług biznesowych. Nie ma żadnych wątpliwości, że we współczesnym świecie znajomość języków jest niezbędna.

Wraz ze wzrostem popytu na zdobywanie umiejętności lingwistycznych, pojawiają się też nowe rozwiązania, które umożliwiają łatwiejszą i dopasowaną do indywidualnych potrzeb naukę – przykładem może być platforma i aplikacja do nauki języków obcych firmy Babbel.
Udostępnij: