Przejdź do treści

Praca z dowolnego miejsca na świecie coraz bardziej możliwa

Fot. free-images.com/Pixabay

Co ponad trzecia firma oferuje pracownikom model pracy z dowolnego miejsca – wynika z raportu „Work from anywhere. Nowe oblicze elastyczności” Hays Poland stworzonego we współpracy z kancelarią Baker McKenzie.

Model „work from anywhere”, zakładający pracę zdalną z dowolnego miejsca na świecie, początkowo wprowadzany był na Zachodzie, obecnie testowany jest także przez część polskich pracodawców – poinformował portal PRoto.pl.

Chociaż termin ten często jest wykorzystywany w dyskusji na temat globalizacji rynku pracy i zatrudniania pracowników zdalnych na całym świecie, to w praktyce dla wielu pracodawców oznacza on dodatkowy benefit. Jak czytamy, w ramach uatrakcyjniania swojej oferty, firmy zazwyczaj umożliwiają członkom zespołów odbywanie wyjazdów zagranicznych na określony czas, podczas których mogą wykonywać służbowe obowiązki i jednocześnie realizować prywatne plany.

Benefit dla określonych grup pracowników

Zazwyczaj jednak nie jest to ogólnodostępne, systemowe rozwiązanie, będące jednym z elementów polityki firmy. Zdecydowanie częściej możliwość pracy z zagranicy jest traktowana jako benefit dla określonych grup pracowników lub pojedynczych osób, które o to zawnioskują.

65 proc. firm wskazało, że w ogóle nie stosuje tego modelu w swoim miejscu pracy. Ponadto, 46 proc. pracodawców testujących „work from anywhere” odpowiedziało, że pracownicy mogą praktykować omawiany model wyłącznie w krajach zaaprobowanych przez firmę. W większości przypadków podobnie wygląda okres pobytu za granicą. 67 proc. pracodawców za każdym razem ustala to indywidualnie z pracownikiem. Wyniki przedstawione w raporcie pokazują, że specjaliści, którzy mają doświadczenie pracy w modelu „work from anywhere”, to najczęściej pracownicy z branży IT, finansów oraz księgowości.

Największą wadą tego modelu osłabienie partnerskich relacji w zespołach

Według firm największą wadą tego modelu jest osłabienie partnerskich relacji w zespołach (62 proc.). Na drugim miejscu pojawiły się niejasne przepisy prawa (60 proc.), a na kolejnym – ograniczona dostępność pracowników w nagłych przypadkach (51 proc.).

Z kolei pracownicy jako słabą stronę koncepcji pracy z dowolnego miejsca na świecie najczęściej wskazywali aspekt prawny (44 proc.) oraz brak odpowiednio wyposażonego stanowiska pracy (33 proc.).

Poprawa równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym

Według specjalistów największą korzyścią pracy z zagranicy jest poprawa równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym (88 proc.). Doceniają również możliwość poznania innego kraju i jego kultury oraz nauki języka obcego w praktyce.

Większe zadowolenie zatrudnionych

Pracodawcy z kolei wskazują na większe zadowolenie zatrudnionych (85 proc.), zachowanie przez nich work-life balance (73 proc.) oraz łatwiejsze pozyskiwanie pracowników (71 proc.).

Spośród 65 proc. ankietowanych firm, które obecnie nie umożliwiają pracy z zagranicy, 54 proc. nie planuje wprowadzać modelu „work from anywhere” w przyszłości, a tylko 8 proc. planuje go przetestować.
Udostępnij: