Przejdź do treści

XI Forum Promocji Turystycznej: Jak biznes może współpracować z nauką

Wykopaliska w Kaftun. fot. CAŚ UW

Spotkanie z archeologiem i oprowadzenie po wykopaliskach, szkolenia merytoryczne dla branży turystycznej, pomoc w budowaniu programów wycieczek – to elementy oferty, którą przygotowuje Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej dla biur podróży.

O tym, jak biznes może współpracować z nauką dowiedzą się uczestnicy XI Forum Promocji Turystycznej – pisze Marzena Markowska, zastępca redaktora naczelnego portalu WaszaTurystyka.pl.

Archeolodzy z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CAŚ UW) pracują w dziesięciu krajach basenu Morza Śródziemnego, Afryki Północnej i Wschodniej, Bliskiego Wschodu, na Półwyspie Arabskim i Zakaukaziu. Teraz oferują branży turystycznej swoją ekspercką wiedzę o najnowszych fascynujących odkryciach oraz unikalną możliwość zajrzenia za kulisy wykopalisk archeologicznych.

CAŚ UW działa od 1959 r.

Jako jedna z najważniejszych w Polsce instytucji naukowych prowadzących zagraniczne badania wykopaliskowe, CAŚ UW działa od 1959 r. Jego założycielem był prof. Kazimierz Michałowski, nestor polskiej archeologii śródziemnomorskiej, żartobliwie nazywany czasami polskim Indianą Jonesem. Jednak z filmowym awanturnikiem miał wspólnego nie tylko to, że nosił nieodzowny w tym fachu kapelusz, ale również fakt, że miał ogromne szczęście do spektakularnych odkryć.

Dzięki temu, aktualnie CAŚ UW prowadzi ok. 30 projektów w Egipcie, Sudanie, Tunezji, Libanie, na Cyprze, w Kuwejcie, Omanie, Gruzji i Armenii. Ekspedycje Centrum pracowały też w Etiopii, Jordanii, Syrii, Iraku, Iranie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Są wśród nich projekty rewitalizacji stanowisk archeologicznych, a zabytki z polskich wykopalisk trafiają do kolekcji muzealnych. Wykopaliska i prace konserwatorskie trwają m.in. na stanowiskach z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO – w Egipcie w Aleksandrii, Sakkarze i Deir el-Bahari (w świątyni Hatszepsut), Nea Pafos na Cyprze, w regionie Jebel Barkal w Sudanie między III i IV kataraktą na Nilu, jak i w libańskim Tyrze.

Nie tylko w publikacjach naukowych i mediach

O dokonywanych tam odkryciach donoszą nie tylko publikacje naukowe, media polskie i zagraniczne. Tylko w ostatnich dwóch latach wspominały o nich prawie tysiąc razy, a m.in. w National Geographic (cmentarz zwierząt domowych i grobowce w Berenike nad Morzem Czerwonym), Smithsonian Magazine (grobowiec faraońskiego urzędnika od tajnych dokumentów w Sakkarze), Archaeology (dary dla bogini Hathor w świątyni Hatszepsut), BBC (malowidła w świątyni Hatszepsut tworzyli mistrzowie i ich uczniowie z osobnych szkół malarskich), GEO (gra planszowa sprzed 4 tys. lat w Omanie), TVP Info (największy kościół średniowiecznej Nubii w Starej Dongoli w Sudanie), czy La Stampa (rzymska świątynia na akropolu w Tyrze).

Jednak te informacje rzadko trafiają do polskich turystów odwiedzających kraje, gdzie trwają polskie badania archeologiczne. Aby to zmienić, badacze z CAŚ UW chcą dotrzeć do organizatorów turystyki.

CAŚ UW może zaoferować branży turystycznej specjalistyczną wiedzę – zarówno archeologiczną, jak i związaną z kulturą i praktycznymi informacjami o podróżowaniu w regionach, gdzie prowadzi badania. Proponuje także unikalną możliwość zapoznania się ze stanowiskami archeologicznymi badanymi przez polskie ekspedycje.

W skład tej oferty wchodzi:

  • prowadzenie szkoleń dla przewodników lub biur podróży na temat archeologii i zabytków danego regionu, zwieńczonych wydaniem certyfikatu „Partnera Polskiej Archeologii”;
  • przygotowanie „szytych na miarę” programów zwiedzania pod kątem zabytków archeologicznych i butikowych tras turystycznych;
  • ekskluzywne wizyty na stanowisku w trakcie badań archeologicznych.

CAŚ UW weźmie udział w XI Forum Promocji Turystycznej w ramach projektu „ArcheoCDN. Archeologiczne Centrum Doskonałości Naukowej” finansowanego z programu Ministerstwa Edukacji i Nauki (dawniej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) pod nazwą DIALOG (0298/2018). Wśród jego założeń jest nawiązywanie kontaktów pomiędzy nauką a światem biznesu. Celem projektu jest wdrażanie w badaniach CAŚ UW najnowszych trendów w archeologii i zarządzaniu dziedzictwem kulturowym. Mocnym akcentem jest udostępnianie wyników badań szerokiemu gronu odbiorców.

XI Forum Promocji Turystycznej odbędzie się 12 października br. na terminalu lotniska Warszawa-Radom. Zarejestruj się!

Udostępnij: