Przejdź do treści

W 2023 r. poprawiły się warunki handlowe dla polskich eksporterów

Fot. free-images.com

80 proc. polskich eksporterów odczuło skutki spowolnienia w gospodarce i handlu światowym w 2023 r. – wynika z badania ankietowego eksporterów Polskiego Instytutu Ekonomicznego przeprowadzonego we wrześniu-październiku 2023 r.

Było to o 4 pkt. proc. więcej niż w 2022 r. Trudności szczególnie dotyczyły firm z sektora MŚP, bardziej narażonych na skutki szoków gospodarczych.

Eksporterzy zaobserwowali w 2023 r. poprawę warunków eksportowych w wielu obszarach

Silniej doświadczyli ich też eksporterzy do państw UE, ze względu na niższy o 2,6 pkt. proc. wzrost gospodarczy w 2023 r. względem 2022 r. (MFW). Jest to znacznie większy spadek niż w przypadku średniej dla całego świata, który wyniósł 0,5 pkt. proc. Najbardziej odporne okazały się firmy ze 100-proc. kapitałem zagranicznym oraz wysokiej i średniowysokiej techniki – napisał Tygodnik Gospodarczy PIE nr 52/2023.

Według PIE jednocześnie eksporterzy zaobserwowali w 2023 r. poprawę warunków eksportowych w wielu obszarach. O 7 pkt. proc. wzrosło pozytywne znaczenie popytu zagranicznego dla eksportu firm (66 proc. w 2023 r.). Wzrósł również odsetek firm oceniających pozytywnie wpływ płynności finansowej ich kontrahentów – o 17 pkt. proc. (34 proc. w 2023 r.). Ponadto, znacząco spadł negatywny wpływ takich czynników, jak: koszty importu zaopatrzeniowego (o 23 pkt. proc. r/r), transportu (o 15 pkt. proc.), energii i paliw (o 13 pkt. proc.), koszty kredytów (o 9 pkt. proc.) oraz problemy z zatrudnieniem (o 8 pkt. proc.).

Dla firm eksportujących na rynki pozaeuropejskie mniej o 8 pkt. proc. r/r dotkliwe były koszty transportu

Ankieta potwierdziła także zanik problemu niedoborów surowców (m.in. stali, półprzewodników i drewna), z którym firmy borykały się w 2022 r. – aż 47 proc. ankietowanych eksporterów odpowiedziało w 2023 r., że w swojej działalności produkcyjnej nie spotkało się z taką sytuacją. Natomiast dla firm eksportujących na rynki pozaeuropejskie mniej o 8 pkt. proc. r/r dotkliwe były koszty transportu, co może wynikać ze spadku cen paliw oraz znalezienia strategii dostosowawczych. Logistyka pozostawała jednak wciąż największą barierą dla 56 proc. respondentów.

Ponad połowa badanych firm dostosowała ceny sprzedaży do nowych warunków, by podtrzymać kondycję ekonomiczno-finansową w 2023 r. W 2022 r. była to jednak strategia wybierana przez 70 proc. respondentów. Nastąpił więc znaczny spadek względem poprzedniego roku (o 23 pkt. proc.), związany zapewne częściowo z obniżeniem średniorocznej inflacji w UE z 9,3 proc. w 2022 r. do 6,5 proc. w 2023 r., a w Polsce z 14,4 proc. do 12,0 proc. (MFW). Jednocześnie ponad 87 proc. firm eksportowych nie korzystało w 2023 r. z żadnych form wsparcia eksportu oferowanych przez instytucje państwowe.

Instrumentami, po które sięgnęło po 9 proc. eksporterów i pozytywnie je oceniło, były wsparcie eksportowe KUKE oraz dofinansowanie kosztów udziału w targach i wystawach – napisał na zakończenie Tygodnik Gospodarczy PIE.

 

Udostępnij: